Plånboken dör ut och personliga erbjudanden tar över
Hem IT-FINANS TRENDERBETALNINGSLÖSNING Plånboken dör ut och personliga erbjudanden tar nu över

Plånboken dör ut och personliga erbjudanden tar nu över

Publicerat av: Redaktionen

Betala med kort? Nej tack. Var fjärde konsument väljer helst att betala med mobilen.

Det visar Adyens nya rapport Retailbarometern, som baseras på 1 000 svenskars och fler än 500 handlares tankar och förväntningar på handeln.

I den yngre generationen, 18-34 år, är det till och med var tredje som vill det, vilket är en ökning från förra året. I takt med att den yngre generationen i allt större uträckning väljer att betala med mobilen har även andra tjänster flyttat in i svenskarnas telefoner. Frågan är om plånbokens tid snart är förbi?

Plånboken dör ut och personliga erbjudanden tar överSamtidigt vill nästan var tredje fortfarande betala med kontanter i butik. Det är främst män och åldersgruppen 35-44 år som vill betala med kontanter. En majoritet av kvinnorna vill betala på kredit när de shoppar online.

Trots att det kryllar av digitala alternativ så finns det vissa saker som svenskarna fortfarande vill handla i fysisk butik. Rapporten visar att 85 procent av svenska konsumenter fortfarande handla sina matvaror fysiskt, och endast 14 procent föredrar att handla livsmedel online. Det svenskarna helst handlar online är kläder, teknik och skönhetsprodukter. Dock menar fyra av tio att de fortfarande värdesätter den fysiska butiken.

  • Det är dags att slå hål på myten om att butiksdöden är nära. Vår rapport visar att den fysiska butiken fortfarande fyller en viktig funktion i våra liv och det är upp till handlarna att implementera lösningar som funkar för såväl den fysiska som den digitala konsumenten. Det är även viktigt att handlare är lyhörda och anpassar betalningsmetod efter konsumenternas efterfrågan, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden & Baltikum

 

Relaterade Artiklar