Robin gör våra kunders vardag enklare med nya digitala tjänster
Främst för att göra våra kunders vardag enklare men också för att vi själva ska kunna effektivisera arbetsprocesser och logistik.
Robin Pichl är mjukvaruutvecklare och en viktig kugge i det här arbetet.
– Som utvecklare skulle jag säga att min huvudsakliga uppgift är att göra vardagen och arbetet med radonmätning smidigare för kunderna. I det ingår att utveckla och förbättra de digitala verktyg som behövs. Just nu arbetar jag med att utveckla en streckkodsläsare som går att använda via vår hemsida för att skanna in detektorer via mobilkameran, säger Robin Pichl.
– Det händer väldigt mycket på det här området och tjänster som för bara några år sedan ansågs svåra att utveckla och införa är i dag självklara. Det gör också att kraven ökar. Vi vet att de flesta i dag förväntar sig smidiga lösningar som gärna får eliminera trist och tidsödande manuellt arbete. Samtidigt bidrar den här utvecklingen till att göra mitt eget arbete väldigt varierande och stimulerande, fortsätter Robin.
Ökad automatisering ger färre felkällor och frigör tid
Radonova arbetar hela tiden för att minska de manuella arbetsmomenten. Dels för att de tar onödigt mycket tid i anspråk, dels för att den typen av arbete ökar risken för fel. Att exempelvis ersätta traditionella pappersblanketter med en webbapplikation där användarna loggar in och administrerar sina mätningar har gett en högre säkerhet samtidigt som kunderna alltid har nära till aktuell information.
– Vi har under flera år satsat på att skapa väl sammanhållna informationsflöden och arbetsprocesser. Här är förmågan att utveckla och införa digitala verktyg helt avgörande. Det arbete som Robin och hans kollegor utför gör att Radonova i dag ligger i absolut framkant när det gäller att erbjuda online-baserade tjänster och funktioner. När vi själva kan frigöra tid innebär det också att vi kan ge våra kunder en bättre och mer personlig support, säger Karl Nilsson, vd för Radonova Laboratories.