BMW M5 tar klivet in i en ny era
Med 40 år av historia i bagaget går den legendariska BMW M5 in i sin sjunde modellgeneration.
För första gången har den exklusiva modellen från BMW M GmbH nu ett elektrifierat drivsystem.
Den nya upplagan av denna högpresterande sedan innebär att BMW M GmbH tar ännu ett steg i sin omställning mot lokalt utsläppsfri mobilitet. Nya BMW M5 har ett M HYBRID-drivsystem som kombinerar en 4,4-liters V8-motor med klassisk högvarvskaraktär, med en elmotor vars prestanda är specifikt anpassad för BMW M5, integrerad i den åttaväxlade M Steptronic-växellådan.
Förbränningsmotorn drar nytta av den senaste M TwinPower Turbo-teknologin, tvärmonterade grenrör och optimerad oljeseparation. Den har en maximal effekt på 430 kW/585 hk och ett vridmoment på 750 Nm. Elmotorn har en maximal effekt på 145 kW/197 hk och ett nominellt vridmoment på 280 Nm, men det effektiva vridmomentet kan ökas till 450 Nm.
Kombinationen av de två motorerna ger en systemeffekt på 535 kW/727 hk och ett systemvridmoment på 1 000 Nm. Åttacylindermotorn har ett varvstopp på 7 200 varv per minut, vilket ger föraren känslan av oavbruten kraftleverans i de övre varvtalen.
Nya BMW M5 accelererar från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder, medan 0 till 200 km/h tar 10,9 sekunder. Dessutom ger det maximala vridmomentet på 1 000 Nm enastående elasticitet, vilket återspeglas i tiden 2,9 sekunder för sprinten från 80 till 120 km/h på femte växeln. På fjärde växeln sjunker denna tid till så lite som 2,2 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h som standard, men kan höjas till 305 km/h med tillvalet M Driver’s Package. I helt elektriskt driftläge kan nya BMW M5 nå hastigheter upp till 140 km/h.
Den kombinerade kraft som genereras av förbränningsmotorn och elmotorn överförs till vägen via fyrhjulsdrift med M xDrive, vars bakhjulsorienterade inställning är särskilt betonad i 4WD Sport-läget. Föraren kan dock också välja 2WD-läge. Då skickas kraften uteslutande till bakhjulen med DSC (Dynamic Stability Control)-systemet avstängt, vilket kan tilltala erfarna förare som föredrar en mer renodlad prestandaupplevelse. Denna vidareutvecklade iteration av M xDrive – liksom den elektroniskt styrda Active M Differential vid bakaxeln – är specialanpassad M HYBRID-drivsystemet.
Högspänningsbatteriet är lågt placerat i bilens underrede och har en kapacitet på 18,6 kWh. Detta ger en elektrisk räckvidd på 67 – 69 kilometer enligt WLTP. Den kombinerade laddkapaciteten i nya BMW M5 tillåter AC-laddning på upp till 7,4 kW.
Sofistikerad chassiteknologi med M-specifik inställning
Nya BMW M5 fortsätter traditionen av högpresterande sedaner i executive-klassen som står för en unik kombination av sportighet och komfort. Den är utformad för att leverera både banprestanda och bekväm vardagskörning, vilket gör den idealisk för långa resor. Nya BMW M5 sätter en ny standard när det gäller dynamiska egenskaper, både jämfört med sina föregångare och konkurrenter. Nyckelfaktorer för detta är drivsystemet, en förlängd hjulbas, breda spår, låg tyngdpunkt och en nästan perfekt viktfördelning på 50:50. Dessutom har bilen en kaross med förbättrad styvhet och aerodynamik samt chassiteknologi som är specifikt anpassad för denna modell.
Exteriör –uttrycksfull, distinkt och mer puristisk än någonsin
Med sina framträdande breddade hjulhus och sidokjolar, distinkta främre stötfångare och modellspecifik design runt C-stolpen, får nya BMW M5 en atletisk karaktär som tydligare än någonsin skiljer sig från den vanliga BMW 5-serien Sedan.
Även från sidan är BMW M5 omedelbart igenkännbar som en högpresterande sportbil tack vare sina M-specifika designdetaljer. Den har en elegant sportig silhuett, förstärkt med extra dynamik genom den modellspecifika designen. Karossens sidostruktur har omdesignats helt för att passa högprestandamodellen. Detta har ökat bilens bredd med 75 millimeter vid framhjulen och 48 millimeter vid bakhjulen jämfört med nya BMW 5-serien Sedan. De framträdande hjulhusen präglar också karaktären på bakpartiet och betonar den breda och muskulösa hållningen hos nya BMW M5.
Världspremiären av nya BMW M5 kommer att äga rum på Goodwood Festival of Speed i England i juli 2024. Produktionen vid BMW Group-fabriken i Dingolfing startar samma månad. Svenska priset för nya BMW M5 börjar från 1.590.000kr och den globala marknadslanseringen kommer att börja i november 2024 och kommer att åtföljas av introduktionen av nya BMW M5 Touring samtidigt.