Ny varumärkesstrategi och grafisk identitet
Hem FÖRETAG Ny varumärkesstrategi och grafisk identitet

Ny varumärkesstrategi och grafisk identitet

Publicerat av: Redaktionen

Proton lanserar ny varumärkesidentitet: En positiv kraft för framtiden

Proton presenterar stolt ett förnyat varumärke genom en ny varumärkesstrategi och grafisk identitet. 

Den nya identiteten speglar kärnan i Proton samtidigt som den kopplar an till koncernens nya värdegrund och framtidsambitioner.

– Vi behövde utveckla vår position och identitet för att tydliggöra varifrån vi kommer samtidigt som det ger än mer kraft och riktning för oss som arbetar på Proton och de ambitioner vi har framåt, säger Emma Ohliw, marknads- och kommunikationschef på Proton Group.

Samtidigt som koncernen beslutade om en ny varumärkesstrategi inleddes arbetet med att utveckla en helt ny värdegrund för hela koncernen. Detta omfattande projekt har involverat alla verksamheter och bolag inom Proton Group, med målet att bygga en värdegrund med beteenden som driver företaget framåt.

Fyra konkreta värdeord 

Fyra nya, konkreta värdeord identifierades och togs fram av Protons samtliga ledare, Proaktiv, Laganda, Utmana och Samarbete. Dessa värdeord, sammanfattade i akronymen PLUS, symboliserar kärnan i Proton och fungerar som vägledande principer för beteenden inom koncernen.

Ny varumärkesstrategi och grafisk identitet

– Den nya värdegrunden tror vi är en del av receptet för att kunna ta oss till den vision och målbild vi satt upp, säger Mari Lundqvist, HR-chef på Proton Group.

En stark koppling till visionen 

Att Proton tagit fram en till en ny värdegrund och lanserar ny varumärkesidentitet beror på att koncernen har satt ambitiösa mål för att möta framtida behov och utmaningar i en snabbt föränderlig värld.

– Vi tror starkt på att ett strategiskt och operativt arbete fallerar utan rätt inställning och beteenden inom organisationen. Genom att leva värdegrunden och låta den genomsyra våra verksamheter, strävar Proton efter att bygga en kultur präglad av kraftfull tillväxt, där både våra kunder och medarbetare växer. Genom vår nya varumärkesidentitet blir det tydligare vad Proton står för, säger David Gustafsson, koncernchef på Proton Group.

En ny varumärkesidentitet – En positiv kraft 

Den tidigare röda färgen har ersatts med en monokrom grundpalett med en blå bas för att skapa enhetlighet och harmoni, medan accentfärger i orange och gult tillför värme och energi. Protons nya logotyp, ett starkt och tydligt plus, symboliserar den positiva kraften inom företaget och dess strävan att göra skillnad.

– Identiteten ligger dessutom helt i linje med den nya värdegrunden för Proton och tvärtom vilket verkligen hjälper oss i arbetet med att nå gruppens vision,” säger Emma Ohliw.

Framtidens Proton 

Med den nya varumärkesidentiteten är Proton redo att möta framtidens utmaningar och möjligheter. Genom att leva upp till de nya värdeorden och fortsätta att utvecklas som en positiv kraft siktar Proton på att fördubbla sin omsättning var tionde år med avsevärd högre lönsamhet.

– Det är en spännande resa som kräver engagemang och samarbete från alla inom företaget”, säger Emma Ohliw.

I samband med att Proton släpper en helt ny varumärkesidentitet lanserar man även en ny hemsida. Läs mer om varumärkes- och värdegrundsarbetet på webben, https://protongroup.com.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy