En ny undersökning från The Trade Desk, en leverantör inom annonsteknik, visar att svenskarna är kluvna till streamingtjänsterna: 60 procent är öppna för att betala mer för att slippa reklam, medan drygt 50 procent tycker att det är okej med reklam för att få billigare streamingtjänster.
Undersökningen visar att svenskar i genomsnitt spenderar 68 procent av sin tv-tid på streamingplattformar som Netflix, TV4 Play och Max.
Hela 81 procent av de svenska hushållen äger en smart-tv, och för 57 procent är tv-apparaten enbart ansluten till internet, utan någon koppling till traditionell antenn eller satellit. Detta gör Sverige till den marknad med högst penetration av internetuppkopplad tv (CTV) bland de länder som undersökts, däribland Storbritannien, USA och Tyskland.
– Undersökningen visar hur väl konsumenter i Sverige anammar ny teknik och det visar även på ett ökat intresse för streamingmodeller som tillåter annonser hos en del av kundgruppen. Att många är trötta på reklam som upprepas alltför mycket är något som går att åtgärda med moderna annonstekniker vilka kan göra annonserna mer varierade och anpassade till konsumenternas önskemål. Det är viktigt att vi fortsätter utveckla innovationer som inte bara möter konsumenternas förväntningar på tillgänglighet och kvalitet utan även respekterar deras önskan om mindre intrång och mer relevans i reklamen de ser, säger Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.
Andra resultat från undersökningen:
- Flexibilitet är avgörande: De tre viktigaste faktorerna för svenskar när de väljer streamingtjänster är kvaliteten på innehållet, utbudets bredd samt flexibiliteten att kunna titta när och var som helst.
- Frustration över flera abonnemang: Över hälften (56 procent) av respondenterna tycker det är frustrerande att behöva flera abonnemang för att få tillgång till allt innehåll de vill se. 42 procent av svenskarna byter regelbundet abonnemang beroende på vad de vill titta på.
- Betalningsvilja: Majoriteten av svenska konsumenter överväger noggrant vilka abonnemang de tecknar, och många uttrycker oro över ökade kostnader. Trots detta behåller över hälften sina utgifter på samma nivå som tidigare år, medan 27 procent har ökat sina utgifter för streamingtjänster.
Alla siffror baseras på en konsumentundersökning genomförd av Appinio på uppdrag av The Trade Desk Intelligence. Fältarbetet genomfördes i september 2024 och baseras på data från 1 500 deltagare i Sverige som var 18 år eller äldre.