Ny undersökning: 13% har drabbats senaste året – nu är svenskarna oroliga för hur AI kan användas
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Ny undersökning: 13% har drabbats senaste året – nu är svenskarna oroliga för hur AI kan användas

Ny undersökning: 13% har drabbats senaste året – nu är svenskarna oroliga för hur AI kan användas

Publicerat av: Redaktionen

Finansiella bedrägerier är ett stort samhällsproblem som drabbar privatpersoner hårt och göder kriminellas makt.

En ny undersökning som genomförts på uppdrag av Tietoevry visar att 13 procent av svenskarna uppger att de antingen själv eller en familjemedlem har blivit utsatta för finansiella bedrägerier det senaste året.

Samtidigt framkommer det att många svenskar är orolig för vad utvecklingen inom artificiell intelligens (AI) kan innebära för kriminellas möjligheter att begå bedrägerier. 41 procent uppger att de är ganska eller mycket oroliga för att AI kommer att öka risken att bli utsatt.

 Undersökningen som genomförts av YouGov visar att allmänheten är orolig för den snabba utvecklingen inom AI, med 41 procent som uttrycker oro för att AI kan öka risken för bedrägerier. 21 procent tror att fördelarna överväger nackdelarna, men bara 2 procent är övertygade om att AI enbart kommer att bidra positivt. Detta speglar en förståelse för att, precis som AI kan användas för att förbättra säkerhetsåtgärder, kan det också utnyttjas av brottslingar för att genomföra mer sofistikerade bedrägerier.

Trots oron för ny teknik är svenskarna villiga att dela med sig av nödvändig information för att förhindra och bekämpa bedrägerier. 74 procent uppger att de är villiga att dela personlig finansiell information mellan banker och myndigheter. 57 procent är öppna för att låta AI analysera deras finansiella information i förebyggande syfte.

Det här är en viktig undersökning som lyfter fram både möjligheter och farhågor kring finansiella bedrägerier som är ett stort samhällsproblem. Det är tydligt att det finns en stark vilja att förhindra bedrägerier, men också att det finns betydande oro för hur teknologin kan påverka säkerheten. Detta tror vi till viss del grundar sig på okunskap om de många möjligheter som AI medför och att rapporteringen lätt fokuserar på de negativa aspekterna av framväxande teknologier. Samtidigt är det bra att svenskarna är sunt skeptiska eftersom det är det främsta vapnet mot att förhindra bedrägerier, säger John Erik Setsaas, internationell expert inom identitetsfrågor och bedrägeribekämpning, Tietoevry

När det kommer till synen på ansvar för att skydda mot och förebygga finansiella bedrägerier anser de flesta svenskarna att individer och banker har lika stort ansvar (45%), med viss övervikt mot att bankerna har störst ansvar (27 %) istället för enskilda individer (20 %).

  • Ny undersökning: 13% har drabbats senaste året – nu är svenskarna oroliga för hur AI kan användasDet är viktigt att alla aktörer tar ett ansvar för att förhindra bedrägerier och penningtvätt och idag finns det stora möjligheter för banker att upptäcka tvivelaktiga mönster och direkta brott, men som hindras av att data inte delas mellan olika aktörer. Det saknas helt enkelt pusselbitar som ligger hos olika aktörer, men som exempelvis en AI skulle kunna använda för att snabbare och effektivare förhindra att stora summor pengar hamnar i de kriminellas fickor, säger John Erik

John Eriks tips för att minska risken att bli utsatt för bedrägeri

Bedragarna är ofta professionella aktörer och alla kan bli lurade. I takt med den snabba AI- utvecklingen finns det fem saker alla kan tänka på:

  • Verifiera identiteten på personer som kontaktar dig: Bedragare kan utnyttja AI för att skapa syntetiska röster och genomföra telefonbedrägerier. Det är även möjligt att återskapa röster från personer som du känner och litar på. Ställ därför kontrollfrågor om du är tveksam och be personen som kontaktar dig verifiera sig med information som bara den personen kan känna
  • Ge aldrig ut känslig information i samtal eller meddelanden: Var särskilt försiktig med oväntade kommunikationer som ber om personliga eller finansiella uppgifter. Godkänn inga inloggningar eller transaktioner på förfrågan utan att du kunnat verifiera syftet. Det är vanligt att bedragare uppger att de ringer från en bank eller myndighet.
  • Var skeptisk mot oväntade meddelanden: Tänk en gång extra innan du klickar på länkar eller öppna Var skeptisk till meddelanden som uppmanar till snabba pengatransaktioner från vänner eller familj. Det kan hända att deras mail eller sociala medier-konton blivit kapade.
  • Var medveten om att offentlig information kan utnyttjas: Kom ihåg att all information som delas offentligt, både på sociala medier och i andra digitala miljöer också är tillgänglig för kriminella. Personlig information kan användas av bedragare för att bygga övertygande bedrägerier. Med AI är det även möjligt att efterlikna personer i både bild och
  • Se upp för falska nätbutiker: Många kortbedrägerier sker genom falska nätbutiker som är gjorda för att likna seriösa och etablerade nätbutiker. Kontrollera därför webbadressen extra noga och var skeptisk mot erbjudanden som verkar för bra för att vara

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy