Under 2022 slog kriserna i omvärlden hårt mot det svenska nyföretagandet.
Antalet nystartade bolag sjönk med hela 6 procent jämfört med året före, visar statistik från Bolagsverket som Visma Spcs har analyserat.
– Varje person som tar steget till eget är viktig, eftersom fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Nu måste regeringen omedelbart se till att företagare får ett lika bra skyddsnät som anställda så att fler vågar förvandla sin passion till en företagsidé, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.
Totalt startades 74 140 företag i Sverige under 2022, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med 2021. Raset beror sannolikt på räntehöjningar, stigande inflation samt höga priser på energi och drivmedel till följd av Rysslands invasion av Ukraina.
Värst är situationen på Gotland: Antalet nya företag har minskat med hela 18 procent. Därefter följer Jönköpings län med ett tapp på 10 procent och Kalmar län samt Södermanland som backar 9 procent vardera. Det enda län som visar positiva siffror är Norrbotten, där antalet nya företag var hela 12 procent fler än i fjol.
– Småföretagen är landets ryggrad. Vi vet att kriser kan skapa nya möjligheter för kreativa entreprenörer. Nu måste beslutsfattarna ta vara på den kraften för att trygga sysselsättningen och välfärden, säger Boo Gunnarson.
Antalet nya aktiebolag, som är den viktigaste företagsformen, föll med 2 565 bolag eller 4 procent under det gångna året. Aktiebolag är den tryggaste bolagsformen, som skiljer på företagets och den privata ekonomin och därmed sänker risken att driva eget avsevärt.
Många större företag och offentlig verksamhet förväntar sig också ofta att i första hand kunna göra affärer med aktiebolag.
– Den som startar aktiebolag tenderar ofta att satsa mer och långsiktigt på sitt företagande. Med färre nya aktiebolag går kommunerna miste om potentiella jobbskapare och skatteintäkter, säger Boo Gunnarson.
Oro för den egna ekonomin om företaget skulle gå dåligt är ett av de vanligaste skälen till att avstå från att starta eget överhuvudtaget. Det visar flera tidigare undersökningar som Visma Spcs har genomfört.
I Sverige finns omkring en miljon företag registrerade hos Bolagsverket, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda. Samtidigt visar en Sifoundersökning att så många som var tredje svensk, 33 procent, drömmer om att bli egen företagare.
Bilagor
Statistik för nyföretagandet på riks- och länsnivå
Tips: Fem steg för att lyckas med din företagsstart
Fakta: Dags att registrera nytt företag – här är allt du behöver veta
Statistik över nyföretagandet på riks- och länsnivå
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.
Tips: Fem steg för att lyckas med din företagsstart
1. Skaffa en mentor
En mentor kan hjälpa dig förbi de vanligaste nybörjarmisstagen och undvika de mest kritiska fallgroparna, så att ditt företag överlever det kritiska första året.
2. Marknadsför ditt företag
Skaffa en hemsida och börja marknadsföra ditt företag till din tänkta målgrupp.
3. Omsättning – börja tjäna pengar
Fokusera på omsättning och gör förändringar när något du säljer inte genererar tillräckliga intäkter.
4. Håll koll på onödiga kostnader
I början bör det endast vara affärskritiska saker, till exempel marknadsföring, som står på listan över kostnader. Hyr i stället för att köpa in och undvik det som vore kul att ha men som inte behövs i uppstarten.
5. Anställ och expandera
Nu har du lyckats skapa ett företag som har överlevt det första kritiska året! Du har mycket att göra och har råd att komplettera företaget med annan kompetens än din egen. Nu kan det också vara läge att fundera på att öppna företaget för en större marknad eller bredda ditt utbud för att fånga en större målgrupp.
Fakta: Dags att registrera nytt företag – här är allt du behöver veta:
1. Välj bolagsform
Olika bolagsformer passar olika verksamheter. Fundera över ansvar, ekonomisk risk och att driva företaget ensam eller tillsammans med någon. De vanligaste bolagsformerna är enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.
2. Välj företagsnamn (och domännamn)
Ditt företagsnamn ska stämma överens med den verksamhet ditt företag bedriver, underlätta för kunderna att hitta just dig och måste gå att särskilja från andra företag.
3. Registrera företaget, F-skatt och moms
Du kan genomföra den formella företagsregistreringen själv via Verksamt.se som samlar e-tjänster från myndigheter som du som ska starta eller driver företag kan ha nytta av.
4. Skaffa eventuella tillstånd
Kontakta en näringslivsrådgivare i din kommun för att få veta om just ditt företag behöver tillstånd och hur du går tillväga för att få de tillstånd du eventuellt behöver.
5. Öppna ett företagskonto
Ett företagskonto hjälper dig att skilja på dina privata pengar och företagets pengar om du har enskild firma. Juridiska personer såsom aktiebolag och handelsbolag måste ha ett företagskonto.
6. Skaffa och registrera ett kassaregister
Om ditt företag ska sälja varor eller tjänster som kunderna betalar kontant eller med kontokort behöver du ett kassaregister som du anmäler till Skatteverket. Kassaregistret registrerar alla betalningar i en databas och fungerar som bevis på att försäljningen har skett.
7. Skaffa en personalliggare
Byggbranschen, fordonsservice, restaurangbranschen och flera andra branscher ska föra en personalliggare eller en förteckning varje dag över vilka som är verksamma på arbetsplatsen.
8. Teckna företagsförsäkringar
När du startar eget behöver du teckna försäkringar, både för ditt företag och kanske för dig själv. Har du anställda från start måste du även ha försäkringar för dem.
9. Lös bokföring och redovisning
När du driver eget företag är du enligt lag bokföringsskyldig och måste registrera till exempel inköp och försäljning. Som egenföretagare är du alltid ansvarig för redovisningen och ekonomin, även om du anlitar en redovisningskonsult för att sköta den löpande bokföringen och deklarationen.
10. Lägg upp hemsida eller webbshop
För de allra flesta företag är digital närvaro i dag ett måste, oavsett om du ska sälja produkter via din hemsida eller inte. Hemsidan är också en förutsättning för att kunna marknadsföra på Google, Instagram eller Facebook.