Genom ett pressmeddelande har nu Google meddelat att VMC, Verified Mark Certificate, finns tillgängligt och med certifikatet kommer företag kunna visa sin logga i inboxen.
Med rätt registrerat figurvarumärke och rätt säkerhetsnivåer, kan företag se till så att deras logga syns i mottagarnas inbox redan innan de öppnat mailet.
Kombinationen av IT och juridik gör det nu möjligt att marknadsföra sitt varumärke samtidigt som det är väl skyddat. VMC verifierar alltså de juridiska rättigheterna till varumärket samt att rätt säkerhetsåtgärder vidtagits för e-posten. Detta gör att mottagaren kan känna sig trygg att ingen annan än företaget skickar mail i samma namn.
“VMC kommer ha en betydande påverkan, inte bara när det kommer till företagens säkerhet, men även för att stärka deras marknadsföring. Vi har sett undersökningar som visar en ökad öppningsgrad med upp till 21%, oavsett känt eller okänt varumärke!” – Emil Björnum, Marknadschef på Ports Group.
Ports Group hjälper företag att se till att rätt förutsättningar finns för att kunna utfärda certifikatet. Företag får hjälp med rätt registrering av figurvarumärke samt hjälp med implementering av rätt säkerhetsmekanismer på e-posten . Därefter kan tjänsten aktiveras och certifikatet utfärdas och kan börja användas.
”Största fördelen med VMC är att gemene man kan bekräfta att avsändaren är den som den utger sig för att vara. Utan VMC behöver man kontrollerar att domänen som skickat mailet har SPF/DMARC implementerat. Så denna visuella indikator, som VMC är, ger en värdefull indikation på att det är rätt avsändare. Just nu är det Google som hoppat på BIMI/VMC, men jag tror att på sikt kommer samtliga mailleverantörer att implementera lösningen för att ge sina kunder ett extra lager av trygghet” – Marcus Wessberg, Head of IT på Ports Group.
En av Ports Groups kunder som insett vinningen av VMC är Stenströms Skjortfabrik. Stenströms ser VMC som en spännande produkt som säkerställer deras varumärke i mailflödet. Det är viktigt för dem att inte bara säkerställa och kontrollera inkommande mail, utan även utgående mail från deras varumärke. De ser en fördel i att visa sina kunder att det är endast de som mailar i deras namn samt att detta i sin tur kan leda till ökad öppningsfrekvensen i deras mailutskick.