En IT-attack betyder inte bara risker för kortsiktig förlust för ett företag utan kan även få långsiktiga konsekvenser för varumärket.
Nio av tio konsumenter uppger att de vägrar handla från ett företag som är vårdslösa med kundens personuppgifter.
Det visar en ny rapport från Cisco.
På Internationella Dataskyddsdagen, den 28 januari, släpper Cisco rapporten 2022 Data Privacy Benchmark Study, som varje år undersöker attityder och förhållningssätt till dataintegritet. Under de senaste åren har en mängd större cyberattacker riktats mot företag och privatpersoner, och fler än 200 000 svenskar beräknas årligen drabbas av olika former av identitetsstöld – de allra flesta online. Det är den vanligaste formen av bedrägeribrott i Sverige. Därför har också frågan hamnat i allt större fokus.
I undersökningen, som genomförts i 27 länder, svarar 90 procent av de tillfrågade att de inte handlar från ett företag om de inte litar på att det hanterar deras personuppgifter omsorgsfullt och säkert.
En tidigare studie från samma företag visar också att många valt att bryta med olika plattformar av integritetsskäl – bland annat har 33 procent lämnat sociala medie-plattformar, 28 procent har bytt internetleverantör och 23 procent har bytt telefonoperatör.
Jämfört med 2021 har företagens investeringar i dataintegritet ökat med 13 procent och 94 procent av företagen har ökat sina investeringar i området.
”Det är inget tvivel om att dataiintegritet blir ett allt viktigare för företag oavsett hur stora de är eller var de är baserade. Vi ser också att expertis och ansvar för integritet får ett allt större fokus inom it-säkerhetsbranschen”, säger Harvey Jang, Chief Privacy Officer på Cisco.
Lagar och regelverk för att skydda integritet online är överlag väldigt populära. 83 procent av de som deltog i undersökningen anser att de har en i första hand positiv effekt, medan bara tre procent ansåg att negativa effekter övervägde.
Dataskyddsdagen instiftades år 2007 i syfte att uppmärksamma företag och konsumenter på hur viktigt det är att vara försiktig med personlig information på internet, och uppmärksammas i 50 länder världen över, däribland Sverige.