Hustillverkaren Movehome var först med att flytta husköpet till nätet. Med verktyget Bygg Online kan konsumenterna själva designa sina hus in i minsta detalj.
Nu har Movehome studerat data från över 6000 planerade hus för att se hur konsumenten rör sig online.
Hustillverkaren Movehome driver utvecklingslabbet Movehome Lab, tillsammans med kända arkitekter, forskare och kreatörer. Syftet är att utveckla och utforska framtidens boende. Med hustillverkaren Movehomes webbaserade verktyg Bygg online kan kunden själv forma och köpa sitt hus på nätet. 2016 planerades över 6000 hus i verktyget och nu släpper Movehome en rapport baserad på data över hur konsumenten rör sig mellan de olika valen när de köper sitt hus online. Här är tre trender ur rapporten.
Nu gör vi livets viktigaste affär på nätet
E-handeln har exploderat sedan fenomenet lanserades på 1990-talet. Det som kändes omständligt i början är nu en självklar del av konsumentens vardag. Från att ha köpt kläder och prylar blir vi konsumenter nu allt mer avancerade. 2012 lanserade vi på Movehome tjänsten Bygg online. Med Bygg online kan du till och med göra ditt viktigaste köp – husköpet – på nätet. Vi ser nu en tydlig trend att fler köper sina hus den vägen. Frågan är: Kommer vi alls att handla fysiskt i framtiden?
Kunnigare husköpare
När köpen görs online kommer säljaren in först i ett senare skede. Movehome har märkt att säljarens funktion blir mer rådgivande än utbildande. Tack vare digitaliseringen är kunskap och inspiration mer tillgänglig än någonsin, och konsumenten vet redan innan köpet hur hen vill ha det. Fenomenet kallas för kunskapsrubbning och betyder att man idag inte kan vara säker på att varken företaget eller säljaren har mer kunskap än konsumenten själv.
På tvärs mot inredningstrenderna?
Under 2016 planerades över 6000 hus på Movehome och genom att analysera data vet vi hur kunderna rör sig mellan olika val när de planerar sina hem. Vi kan exempelvis se att dusch går före badkar, att vita köksluckor är populärast – trots att inredningsmagasinen säger motsatsen och att konsumenten kanske inspireras av tillfälliga trender men när valet väl ska göras satsar de på tidlösa alternativ som håller i längden.