I år deltog 11 företag med lösningar inom så vitt skilda områden som ansiktsigenkänningslösningar för att återfinna flyktingbarn, till lösningar för att räkna ut vart flygresenären vill resa nästa gång.
Peter Lundqvist är SAS Institutes Hackathongeneral. Han berättar att tanken med tävlingen är att inspirera både kunder och leverantörer att utnyttja de tekniska möjligheterna på nya kreativa sätt.
– Det är en agil process. VI drar igång i januari med webinarier där vi utbildar kunder och inspirerar. Sedan har de februari på sig att sätta ihop sitt tävlingsbidrag, och första veckan i mars ska de presentera två filmer – en längre där de förklarar hur de tänkt och gått tillväga, och en treminuters pitch.
Deltagande företag har full frihet att välja vad de vill göra.
Hackathon-bidragen spänner från det kommersiella, till det rent altruistiska.
Flygbolaget SAS vill inte störa sina kunder med irrelevanta erbjudanden, utan vill använda AI till att hitta erbjudanden som triggar kundernas lust att boka en ny resa med SAS.
För Ica Banken gällde det att hitta vägar att ge de 800 000 kunderna erbjudanden som var anpassade efter kundens livssituation:
– ¬Vi är en fullsortimentbank så vill bredda vår kontakyta med kunderna och följa dem från det att de flyttar hemifrån och skaffar sitt första ICA-kort till familjebildning yrkesliv och pension, säger Linus Axelsson, Analytics Manager på Ica Banken.
Stavanger kommun i norra Norge har tagit hjälp av IT-konsulten Evry för att skapa en tjänst som gör det lättare för inflyttande familjer att hitta en bostad där de verkligen har förutsättningar att trivas.
I Oslo har man skapat en modell för att följa hur pendlare rör sig så att det går att allokera resurser rätt för att undvika stockningar.
I Finland skapar Aueolis en modell för att hitta riskfaktorer för sjukskrivningar och sjukpension genom att analysera ostrukturerad data i sjukjournaler, Acando detekterar dolda hjärtfel.
Combitech har undersökt attityder till mental ohälsa i arbetslivet. Deras resultat visar att mindre företag är mer öppna och bättre på att stötta medarbetare.
CGI har tillsammans med IQ Chef hjälpt Ica att ta fram data över olika matvarors klimatpåverkan. Resultatet är tänkt som hjälp till kunderna att göra klimatsmartare val.
Knowit har byggt ett system som med hjälp av ansiktsigenkänning kan hitta barn som kommit ifrån sina föräldrar under flykt.
Peter Lundqvist berättar att elva bidrag har kommit i mål. Lagen får själva välja vilka andra verktyg/programvaror de vill använda tillsammans med SAS lösningar för att skapa sina tävlingsbidrag. I årets hack är Microsoft Azure, Intel och Esri med som samarbetspartner.
Han förklarar att det viktiga med Hackathon är att samla företagens kreativa krafter till att lösa problem. En del av bidragen produktionssätts snabbt, medan andra kan vara startskottet till något som blir stort senare.
Men visst är tävlingsmomentet viktigt:
– För att utse vinnaren gör vi en Melloomröstning, säger han.
Det innebär att bidragen bedöms av en internationell jury som har 75 procent av rösttyngden. Folkets röst, deltagare på de fyra Nordic Forum som hålls i mars som får rösta på sina favoritbidrag, påverkar till 25 procent.
– Dataanalytikerna som sett som något slags nördiga vitrockade experter i något labb, lyfts upp på scenen och hyllas som rockstjärnor. Det är roligt, säger han.
Hackathon 2019 är nu avgjort. Förstaplatsen delades av Knowits ansiktsigenkänningssystem för att hitta försvunna flyktingbarn, och Evrys system för att hjälpa inflyttande familjer att skaffa trivsamt boende.