Betalningar genom wearables tas till nästa steg när Mastercard och Fidesmo samarbetar i norden.
Nu kan konsumenter med wearables kopplade till Fidesmo lägga till sitt Mastercardkort för att snabbt och säkert betala kontaktlöst.
Mastercard och Fidesmo lanserar nu “Connects with Fidesmo”, en välintegrerad, användarvänlig och säker betallösning för wearables. Den nya lösningen gör det möjligt för konsumenter att registrera sitt Mastercardkort och direkt kunna blippa och betala med sina uppkopplade klockarmband, utan att behöva öppna en smartphone-app. Samarbetet görs med ett antal traditionella klockmärken i norden varav de första lanseringarna sker i början på mars.
– På Mastercard strävar vi ständigt efter att utveckla och möjliggöra innovativa betallösningar. Som en ledare inom paytech uppnår vi detta genom att ingå samarbeten med progressiva aktörer. Med Fidesmo som partner kan vi erbjuda konsumenter en ännu säkrare och mer användarvänlig kontaktlös betalupplevelse genom vår tokeniserade plattform, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef och ansvarig för fintechsamarbeten, Norden och Baltikum, Mastercard.
Varje köp som görs med Fidesmo har samma fördelar och säkerhetsgarantier som ett köp gjort med ett fysiskt Mastercardkort. Tekniken som används kommer från Mastercard Digital Service (MDES) vilket innebär att lösningen har högsta möjliga säkerhetsnivå. För varje wearable genereras ett digitalt token och ytterligare ett separat token på konsumentens betalningsenhet. Detta nummer skiljer sig från konsumentens riktiga kortnummer och kan inte användas för transaktioner på någon annan enhet.
För att underlätta för klocktillverkarna att installera chip i klockarmbanden är de gjorda i olika storlekar och former. Dessutom förenar betaltjänsten klocktillverkarna med alla de banker som anslutit sig till Fidesmo Pay, samtidigt som bankerna i sin tur får tillgång till ett stort antal uppkopplade klockarmband som alla uppfyller strikta säkerhets- och kvalitetskrav.
– Fidesmos plattform gör det möjligt för klocktillverkare att på ett unikt och enkelt sätt skapa uppkopplade klockarmband som ger konsumenten en smidig betalupplevelse. Vi älskar att ta fram teknologi som den här, som på ett osynligt sätt förenklar konsumenters liv, säger Mattias Eld, CEO och grundare av Fidesmo.