Livslängd, pension, och en lägesrapport om AI-revolutionen ett år senare
Hem TEKNIKAI Livslängd, pension, och en lägesrapport om AI-revolutionen 1 år senare

Livslängd, pension, och en lägesrapport om AI-revolutionen 1 år senare

Publicerat av: Redaktionen

Oliver Wyman, en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), och Morgan Stanley har precis släppt sin gemensamma årliga Asset and Wealth Management rapport.

Vilka är de utmaningar som skapas av det globala åldrandet och att pensionsbördan flyttas över på individer?

Årets rapport utforskar de globala branschutsikterna och hur förmögenhets- och kapitalförvaltare kan ta tillvara de 400 miljarder dollar i ökade intäkter som uppstår till följd av denna dynamik. Vi ger också en uppdatering om den generativa AI-revolutionen och lärdomarna från det senaste året.

En av de viktigaste positiva trenderna under det senaste århundradet har varit den stadigt stigande förväntade livslängden i världen. Men trots alla underbara saker som detta har gett oss, har det lett till en ”åldrandets tidsålder” som har skapat ett enormt finansiellt problem för många länder och individer. Den ökade livslängden har kombinerats med sjunkande födelsetal i stora delar av den utvecklade världen, vilket har belastat de offentliga pensionssystemen som byggdes för en annan tid och följaktligen drivit fram politiska system som har flyttat pensionsbördan från staten eller företaget till individen. Som ett resultat av detta står en stor del av världens medborgare inför en skrämmande utmaning: hur man ska säkerställa en önskvärd och värdig livsstil efter pensioneringen. För individer med högre nettoförmögenhet är utmaningen mer nyanserad, men fortfarande betydande: hur kan man bevara sin livsstil under en längre tid efter pensioneringen och säkerställa en smidig förmögenhetsöverföring?

Livslängd, pension, och en lägesrapport om AI-revolutionen ett år senareDen här utmaningen uppstod inte plötsligt. Trycket har byggts upp under årtionden. Inte heller har de viktigaste pensionsbranscherna – förmögenhetsförvaltning, kapitalförvaltning och försäkring – suttit overksamma. De har utvecklat innovativa produkter och tjänster som förbättrar människors möjligheter att hantera sina behov av sparande, investeringar och skydd. Men som framgår av denna utgåva av vår rapport tillsammans med Morgan Stanley tillgodoses inte människors behov fullt ut, och utmaningen blir bara mer och mer komplex.

Även om avsikterna är goda bidrar det stora utbudet av produkter och tjänster till denna komplexitet, eftersom de flesta konsumenter – liksom rådgivare, plansponsorer och andra i ekosystemet – lider av ”valfrihetens paradox”. Bakom denna spridning ligger en dynamik där varje bransch i stort sett har utformat sina produkter och tjänster på ett isolerat sätt. Detta har gjort det extremt svårt att få ihop en heltäckande lösning på individernas mångfacetterade pensionsproblem och har resulterat i dåliga, osammanhängande kundupplevelser – särskilt för dem som inte har tillgång till personlig vägledning.

För att tillgodose pensionsbehoven räcker det inte med produkter. Individerna behöver en integrerad, holistisk uppsättning lösningar som är utformade med specifika resultat och en sömlös kundupplevelse i åtanke. Även om detta kan låta enkelt har förmögenhetsförvaltare, kapitalförvaltare och försäkringsbolag inte kunnat leverera på denna idé i stor skala.

Med denna utmaning följer en enorm möjlighet, inte bara när det gäller att utnyttja en enorm och växande intäktspool – som vi uppskattar fram till 2028 kan innebära 400 miljarder USD i ökade möjligheter för förmögenhets- och kapitalförvaltare – utan också när det gäller att uppfylla kärnan i varför dessa branscher finns till.

För att hantera denna utmaning krävs ett ”pensionsekosystem”-tänkande, eftersom det största värdet kommer att frigöras av dem som kan räkna ut hur man kan leverera mer integrerade och holistiska lösningar för ackumulering, decumulering, skydd mot lång livslängd och förmögenhetsöverföring. Varje företag måste se till sin unika utgångspunkt för att kunna identifiera möjligheter att bygga upp denna kapacitet genom närmare partnerskap, genom att bryta ner silos mellan olika affärsenheter eller genom att skapa helt nya affärsmodeller och värdeerbjudanden.

Detta kommer inte att vara lätt. Många av de företag som vi har talat och arbetat med inser att det finns möjligheter, men kämpar med en kombination av felriktade verksamhetsmodeller, föråldrad teknik och organisatorisk tröghet som står i vägen för att ta vara på dem. Att ta itu med dessa hinder är väl värt det, inte bara när det gäller de ekonomiska belöningarna utan även ur samhällelig synvinkel.

 

Oliver Wyman is a global leader in management consulting. With offices in more than 70 cities across 30 countries, Oliver Wyman combines deep industry knowledge with specialized expertise in strategy, operations, risk management, and organization transformation. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy