Låt 2022 bli året då ni prioriterar datasamordning
Hem FINANSRÖST Låt 2022 bli året som ni prioriterar datasamordning

Låt 2022 bli året som ni prioriterar datasamordning

Publicerat av: Redaktionen

Bank och finans sjuder av framtidstro, tack vare nya tillämpningar som drivs av tillgång till data.

Men det finns ett riktigt stort problem: att få tag på de data som behövs.

Den bästa vägen framåt är att renodla datahanteringen med hjälp av en enhetlig dataplattform, skriver Johan Nordström, skandinavienchef på InterSystems.

Data är just nu modeordet framför andra inom bank- och finanssektorn. Det handlar om datadriven innovation, eller mer konkret: nya affärsmöjligheter och ny funktionalitet som kräver tillgång till data. Här är tre exempel:

  • Maskininlärning som en del av lösningar för riskhantering, automatiserad handel, upptäckt av bedrägerier, kundtjänst, godkännande av lån, och marknadsföring.
  • Kontinuerlig dataanalys i realtid, som stöd för beslutsfattande.
  • Öppna finansiella marknadsplatser, eller ”börser”, där olika aktörer både kan sälja och köpa finansiella produkter.

En framåtlutad chef på en bank, tillsammans med kreativa medarbetare, kan snabbt komma på bra idéer som är möjliga att förverkliga. Men allt som oftast stöter man på patrull i form av brister vad gäller tillgång till data. Utan enhetlig tillgång till data från flera relevanta källor blir det inget av maskininlärning, dataanalys eller de andra idéerna i listan ovan.

Låt 2022 bli året då ni prioriterar datasamordning

Johan Nordström, Skandinavienchef, InterSystems

Grundorsaken till problemen kan sammanfattas med termen ”installerad bas”. Olika system och tjänster har olika, inkompatibla sätt att hantera data. Raden av problem är lång, från svårigheter med teknisk integration och olika dataformat, till skillnader i betydelser för termer mellan system. Lägg till detta klassiska bekymmer, som olika ID-begrepp för en och samma sak. Paradexemplet på detta är att olika kundnummer används i olika system. Det är svårt att veta att två dataposter faktiskt handlar om samma kund.

När projekt som syftar till att utnyttja data på nya sätt dras i gång, finns det en tendens att lösa dataproblemen för ett projekt i taget. Det lappas och lagas, vilket så klart leder till att problematiken vad gäller datahantering ökar.

Det finns bara en lösning för att en gång för alla få ordning på situationen: en plattform som kan hantera och samordna all data. Att en sådan ska förse precis alla system, tjänster och analyslösningar med data är förstås ett ideal som kan vara svårt att uppnå. Men man måste starta någonstans, med en enhetlig dataplattform, och kontinuerligt ansluta både nya och gamla system och tjänster till den.

Det kan synas vara stor utmaning att ta i tu med en satsning på att införa en enhetlig dataplattform på till exempel en bank. Eller på vilket företag eller i vilken organisation som helst. Men det kommer att bli ännu jobbigare om man väntar med att göra det. Enligt Forbes ökade mängden data som skapades, samlades in och användes på olika sätt med 5 000 procent från 2010, till 2020. Precis alla prognoser pekar på en ännu högre ökningstakt de kommande åren. Problemen med datahantering kommer bara att växa, om man inte tar itu med dem.

Det finns även mer konkreta anledningar till att renodla hanteringen av data. Med olika, åtskilda lösningar för datahantering är det ofrånkomligt att datamängder lagras på flera ställen. Det innebär inte bara svårigheter med att samordna och få åtkomst till data. Det kostar även mer i form av lagringsutrymme i egna datacenter, eller mer kapacitet på lagringstjänster i molnet.

Lägg till det att de olika lösningarna sannolikt kommer från olika leverantörer och fungerar på olika sätt. Det innebär ett ökat behov av kompetent personal för att sköta datalagring. Det blir inte bara dyrare; det visar sig ofta att det är svårt, om inte omöjligt, att rekrytera den personal som behövs.

Ett råd till alla inom bank och finans som vill dra nytta av de nya affärsmöjligheter som kommer av datadriven innovation är att se över datahanteringen i grunden. Låt det bli en ledstjärna för 2022.

Johan Nordström, Skandinavienchef, InterSystems

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy