En ny digital medarbetare sköter nu mycket av rutinarbetet på KPMG.
LT-B2, som roboten heter, kommer bland annat att effektivisera uppdragsadministrationen och förenkla den årliga kundutvärderingen.
–Det gör stor skillnad i vardagen för oss. Roboten har uthållighet och spar tid, både för konsulter och administratörer, säger Annafrida Alfredsson som ansvarar för KPMG:s Shared Service Center.
–Vi hjälper varje dag våra kunder att effektivisera sina processer och verksamheter och därför känns det extra roligt att vi också implementerat en digital medarbetare internt hos oss, förklarar Annafrida.
Bygger på RPA
Roboten, eller den digitala medarbetaren, är byggd på Robotic Process Automation (RPA). RPA-teknologin används främst för att automatisera manuella och regelstyrda processer, för att frigöra tid åt mer värdeskapande uppgifter.
KPMG:s Shared Service Center har tillsammans med ett team specialister inom Digital Transformation & Innovation utvecklat roboten. Det övergripande syftet är att arbeta smartare med hjälp av modern teknik. En förutsättning för alla verksamheter som vill vara lönsamma och attraktiva framgent.
–LT-B2 är en digital medarbetare som jobbar administrativt tillsammans med övriga kollegor på Shared Service Center och sköter sina uppgifter enligt förvalda regler, säger Annafrida Alfredsson.
Sparar tusentals arbetstimmar
Den nya processen innebär att KPMG bland annat effektiviserar hanteringen av företagets kundutvärderingar, där omkring 13 000 ärenden hanteras varje år. Med hjälp av LT-B2 får alla kundansvariga ett färdigt formulär att ta ställning till och godkänna. Vi beräknar att den digitala medarbetaren kommer spara omkring 3 250 timmar årligen.
–Det viktigaste med vår första digitala medarbetare är att leva som vi lär och ta nya steg mot automatisering och effektivisering i vår egen verksamhet. Det kommer både vi och våra kunder dra stor nytta av, summerar Andreas Dammert, COO på KPMG.