37 000 timmar – så länge har svenska folket spenderat hittills i år med att konsumera 130 000 stycken ekonomi och affärsmagasin på magasinappen Readly.
Cirka 40 procent av dessa är internationella titlar varav Time Magazine Europe är mest populär bland svenska magasinläsare. Kvinnor och män i ålderskategorin 50-59 års lägger mest tid på internationell affärspress och läser i snitt 18 minuter per öppnat magasin. Det är drygt tre gånger så mycket tid som åldersgrppen 30-39 år, som i snitt lägger 7 minuter per öppnat magasin.
Magasinappen Readly, där fysiska magasin finns tillgängliga i digitalt format, har tittat på statistik över hur läsningen ser ut inom kategorin ekonomi och affärer. Bland annat framgår det att det finns ett tydligt intresse för de internationella titlarna. I kategorin återfinns titlar såsom Shares, Fast Company, China Report, Money Week, Fortune, Forbes och Bloomberg Business Week.
– Genom att det internationella utgåvorna finns i digitalt fickformat i våra läsares mobiler blir dessa magasin också mer tillgängliga än de importerade versionerna i print. På vissa håll i landet är den digitala utgåvan faktiskt det enda sättet att läsa numret av tidningen, säger Linnéa Aguero, presschef på Readly.
Topplistan: de 5 mest lästa internationella affärstidningarna hittills i år
- Time Magazine Europe
- Newsweek
- Newsweek US
- Forbes
Bloomberg Businessweek