I mars slutför fintechföretaget Riverty sitt varumärkesbyte i Sverige när all verksamhet i företaget får samma namn.
Det gäller också inkassodelen – ovanligt i en bransch där sådan verksamhet ofta sker separat under andra varumärken.
Enligt Dennis Blennskog, vd för Riverty i Sverige, är detta ett strategiskt vägval.
Riverty, en del av den tyska storkoncernen Bertelsmann, hanterar varje månad över 80 miljoner transaktioner för företag och konsumenter i 11 länder. Riverty har över sextio års erfarenhet av betalningshantering och namnet anspelar på företagets ambition att hjälpa privatpersoner och företag att optimera sina betalningsflöden. Det sker bland annat genom tjänster som underlättar köp online och lösningar som ger affärsidkare betalt snabbare genom belåning av fakturor.

Dennis Blennskog, vd för Riverty i Sverige.
2013 gick Riverty in i Sverige genom köpet av Gothia Financial Group. Sedan dess har verksamheten utvecklats på flera sätt och bolaget har växt både i volym och antalet anställda. Nyligen har ett strategiarbete genomförts där ett gemensamt varumärke haft central betydelse. Nu slutförs detta arbete i och med att de sista delarna av Gothia förs in under varumärket Riverty. Förändringarna märks även på Rivertys svenska konsumentportal Back-in-Flow, där privatkunder ser sina pågående ärenden.
– Inkasso spelar en viktig roll i att stötta likviditeten i företag när kunder inte betalar. Många finansföretag väljer dock att bedriva sin inkassoverksamhet under ett separat namn. Vi står för våra inkassotjänster med ett uttalat mål att hjälpa den skuldsatte på fötter så snabbt som möjligt, säger Dennis Blennskog, vd för Riverty i Sverige.
Från och med nu sker därför all kommunikation från företaget under varumärket Riverty, även inkassobreven. För att mottagarna av dessa ska känna sig säkra på Riverty som avsändare har ett arbete gjorts för att öka kännedomen om varumärket. Dennis Blennskog är dock medveten om att det kommer att ta tid innan majoriteten av privatpersoner känner igen namnet Riverty för inkasso.
– Vi är medvetna om detta. Men vi ska leverera i hela värdekedjan för betalningar, så därför är det viktigt att även inkassodelen finns med i varumärket. Vi ser positivt på utmaningen att avdramatisera inkasso och istället visa att en trygg och säker inkassohantering är första steget mot skuldfrihet och en sundare privatekonomi, avslutar Dennis Blennskog.
I Sverige har Riverty en marknadsandel som gör företaget till en av de fem största aktörerna inom inkasso. Företaget underlättar även hållbara betalningsflöden mellan företag genom tjänster för effektiv skuld- och fakturahantering mellan företag, samt innovativa betalningslösningar för till exempel parkeringstjänster.
Om Riverty
Riverty, Bertelsmanns fintech-gren, stödjer tusentals handlare och över 28 miljoner konsumenter genom att hantera mer än 80 miljoner transaktioner varje månad. Riverty erbjuder flexibla betalningar, inkasso och smarta redovisningslösningar och ger företag och konsumenter tillgång till banbrytande finansiella tjänster. Med ett dedikerat team på över 4 000 anställda i 11 länder i Europa och Nordamerika är Riverty ledande när det gäller att leverera heltäckande finansiella lösningar.