[LIVSSTIL] HiQ specialiserar sig på att förenkla för människor med hjälp av teknik och design.
Nu har vi utvecklat en app som hjälper Kungliga Operan nå en ny publik.
– Nu blir liveframträdandet tillgängligt för fler, säger David Dinka, Experience Strategy Director, på HiQ.
HiQ och Kungliga Operan har utvecklat en app där man via hörlurarna till telefonen får föreställningens text översatt och uppläst. Det går även att välja ett kommentatorsspår där föreställningen till och med syntolkas. Lanseringen sker fredag 29 september under föreställningen av Leoš Janáčeks känsloladdade opera Jenůfa.
– Medan vi arbetade med den digitala strategin för Kungliga Operan insåg vi att digitaliseringen kan bredda även den befintliga publiken. En app som ger alla som väljer att gå på en föreställning en ännu rikare upplevelse, säger David Dinka.
Den digitala lösningen är diskret och enkel att använda för alla – inte bara för de med synnedsättning eller till exempel dyslexi. Lösningen kommer helt enkelt göra opera mer tillgängligt för alla.
Louise Stehn, försäljningschef på Operan:
– Operan är för alla, den är en del av vårt kulturella arv. Vårt uppdrag är att öppna dörrarna till oss, och vi måste öppna dem på vid gavel. Digitaliseringen ger oss mer vägar att välkomna människorna än nånsin förr. Appen är ett mycket bra verktyg för att göra Operan mer tillgänglig för alla, säger Louise Stehn.