Hem FASTIGHETER Heimstaden pilot-testar framtidens fastighetstjänster

Heimstaden pilot-testar framtidens fastighetstjänster

Publicerat av: Redaktionen

Heimstaden och Srenity Solutions har inlett ett pilotprojekt tillsammans om digitala fastighetstjänster.

Heimstaden pilot-testar framtidens fastighetstjänster 2

Maria Petersson, Sverigechef för Heimstaden

275 bostäder i Arlöv ingår i projektet. Syftet är att förenkla och förgylla tillvaron i både fastighet och bostad genom hjälpmedel för det smarta hemmet. Piloten genomförs i mars 2021.

I fastigheten Fasanen utanför Malmö kommer totalt 275 bostäder att ingå i ett pilot-projekt om det smarta hemmet. Under en testperiod ska hyresgästerna få använda olika typer av komfort- och trygghetsskapande teknik, fastighetsnära leveransboxar för paket och varor samt hushållsnära tjänster.

”Vår vision är att göra livet enklare och bättre för våra hyresgäster. Vi arbetar aktivt med att tillgodose dagens och morgondagens servicebehov, så att vi långsiktigt kan erbjuda omtänksamma boenden. Projektet i Arlöv är därför särskilt intressant för vi har inte gjort något liknande tidigare och det ska bli kul att följa hur det tas emot”, säger Maria Petersson, Sverigechef för Heimstaden.

Ökad trygghet och sömlös service

Projektet adresserar tre områden; trygghet och komfort, last mile-leveranser och hushållsnära tjänster. En anpassad mobilapplikation har tagits fram som digitalt ekosystem för smarta hemmet-funktionerna. Till exempel bokningar av fastighetsfaciliteter, kontroll över energiförbrukning i hemmet samt tillgång till erbjudanden och bostadsinformation.

I 20 utvalda lägenheter kommer också digitala lås och trygghetssensorer att installeras, vilka ska rapportera avvikelser relaterade inbrott eller olyckor. Sensorerna ska skicka notiser till mobilen om exempelvis rökvarnaren gör utslag eller om ett vattenläckage inträffat.

Fastigheten kommer få leveransboxar för s.k. last mile-leveranser, som bl.a DHL integrerats mot. Boxarna ska kopplas samman med det digitala ekosystemet.

”I framtidens fastigheter levereras service och tjänster på de boendes villkor. Hyresgästen vill ha en enkel och sömlös upplevelse av att konsumera tjänster och

Heimstaden och Srenity Solutions har inlett ett pilotprojekt tillsammans om digitala fastighetstjänster. 275 bostäder i Arlöv ingår i projektet. Syftet är att förenkla och förgylla tillvaron i både fastighet och bostad genom hjälpmedel för det smarta hemmet. Piloten genomförs i mars 2021.

I fastigheten Fasanen utanför Malmö kommer totalt 275 bostäder att ingå i ett pilot-projekt om det smarta hemmet. Under en testperiod ska hyresgästerna få använda olika typer av komfort- och trygghetsskapande teknik, fastighetsnära leveransboxar för paket och varor samt hushållsnära tjänster.

”Vår vision är att göra livet enklare och bättre för våra hyresgäster. Vi arbetar aktivt med att tillgodose dagens och morgondagens servicebehov, så att vi långsiktigt kan erbjuda omtänksamma boenden. Projektet i Arlöv är därför särskilt intressant för vi har inte gjort något liknande tidigare och det ska bli kul att följa hur det tas emot”, säger Maria Petersson, Sverigechef för Heimstaden.

Ökad trygghet och sömlös service

Projektet adresserar tre områden; trygghet och komfort, last mile-leveranser och hushållsnära tjänster. En anpassad mobilapplikation har tagits fram som digitalt ekosystem för smarta hemmet-funktionerna. Till exempel bokningar av fastighetsfaciliteter, kontroll över energiförbrukning i hemmet samt tillgång till erbjudanden och bostadsinformation.

I 20 utvalda lägenheter kommer också digitala lås och trygghetssensorer att installeras, vilka ska rapportera avvikelser relaterade inbrott eller olyckor. Sensorerna ska skicka notiser till mobilen om exempelvis rökvarnaren gör utslag eller om ett vattenläckage inträffat.

Fastigheten kommer få leveransboxar för s.k. last mile-leveranser, som bl.a DHL integrerats mot. Boxarna ska kopplas samman med det digitala ekosystemet.

”I framtidens fastigheter levereras service och tjänster på de boendes villkor. Hyresgästen vill ha en enkel och sömlös upplevelse av att konsumera tjänster och produkter i hemmet. För att lyckas med detta behöver fastighetsägaren knyta samman olika digitala lösningar i byggnaden”, säger Ante Baric, VD för Srenity.

 

Relaterade Artiklar