Martech-företaget Optimizely presenterar resultaten av en lönsamhetsstudie (Total Economic Impact) utförd av Forrester Consulting.
Inom ramen för studien sammanställde Forrester insikter från fem företag som använder Optimizelys produkter för att skapa en genomsnittsbild.
Enligt Forrester realiserade den genomsnittliga kunden i studien på tre år en ROI på 446 %, ett nuvärde (NPV) på 5,8 miljoner dollar och fördelar motsvarande 7,1 miljoner dollar efter att ha implementerat Optimizely One – med en återbetalningstid på under sex månader.
Innan Optimizely One implementerades hade kunderna utmaningar med isolerade teknikstackar, teknisk komplexitet och inkonsekventa kundresor. Med Optimizely One fick de kortare time-to-market, förbättrad personalisering och mätbara intäktsökningar, drivna av mer engagerande kundupplevelser.
– Marknadsförare är under större tidspress än någonsin tidigare, och det gamla sättet att koppla samman olika verktyg håller inte längre. Forrester-studien understryker att när innehåll, data och AI samordnas i ett gemensamt operativsystem förenklas inte bara marknadsföringen, det skapar också mätbart värde. Och med Opal, som nu har branschens mest avancerade agentorkestreringsfunktioner, ger vi marknadsföringsteam verktyg för att arbeta smartare, skala snabbare och fokusera på kreativitet framför komplexitet, säger Shafqat Islam, opertativ chef på Optimizely.
Studien beskriver flera områden där organisationer såg betydande resultat:
- Engagerande upplevelser gav tydliga resultat. Med Optimizely One ökade organisationerna sina digitala sessionsbesök med 5% och 8 % i digitala konverteringar. På tre år genererade detta över 40,3 miljoner dollar i ökade intäkter – tack vare snabbare webbplatser, förbättrade SEO-rankningar, enklare navigering och AI-driven personalisering som matchade kunder med rätt innehåll och produkter.
- Analytiker fick större insyn i KPI:er via en enda instrumentpanel och kunde snabbt dela insikter med sina team. Detta förkortade tiden till marknaden för förändringar i digitala upplevelser, och vid det tredje året hade denna förbättring resulterat i 3 miljoner dollar i ytterligare årliga intäkter.
- Produktiviteten ökade för både utvecklare och marknadsförare. Utvecklare upplevde 40 % förbättring tack vare flexibla CMS-mallar och enklare integrationer. Innehållsmarknadsförare såg en produktivitetsökning på 35 %, medan marknadsförare inom icke-digitala kampanjer rapporterade en produktivitetsökning på 50 % med Optimizelys Content Marketing Platform.
- Kostnaderna för äldre system minskade i takt med att föråldrade verktyg togs ur bruk. Genom att konsolidera till Optimizely One kunde organisationen eliminera kostnader på 800 000 dollar över tre år. Förutom budgetbesparingar minskade detta komplexiteten i att hantera överlappande lösningar, effektiviserade verksamheten och banade väg för framtida AI-drivna förbättringar.
Forrester-studien nämnde även andra fördelar, inklusive förbättrad medarbetarupplevelse tack vare mer effektivt samarbete, och automatiserad optimeringsplanering, testning och leverans av insikter.
För att få tillgång till studien, och för att beräkna din egen ROI, se https://www.optimizely.com/insights/forrester-tei-dxp/