Banco Original, Brasiliens första bank att erbjuda helt digitala bankkonton, använder analysföretaget FICO för att skapa effektivare bakgrundskontroller av kunder och stärka skyddet mot bedrägerier.
”Vår kontakt med kunder sker helt digitalt och därför behöver vi tekniska lösningar för att identifiera kundernas profil i våra digitala processer,” säger Alexandre Pinelli, IT-ansvarig på Banco Original.
Banco Original, grundades 2016 för att erbjuda en heltäckande portfölj av digitala finansiella tjänster. Inom loppet av två år har banken attraherat över 600 000 konsumenter och är idag värderad till ca 5,2 miljarder kronor netto, med tillgångar om 20 miljarder och en kreditportfölj till ett värde av 11 miljarder kronor.
Automatiserade processer
“Att vara en digital bank handlar om mycket mer än att erbjuda digitala kanaler för att öppna konton eller genomföra transaktioner. Hela processen måste göras digital. Det är därför vi utvecklat en process för hantering av bankkonton som i största möjliga mån baseras på automatiserade beslut.”, säger Alexandre Pinelli.
Banco original genomför sin bakgrundskontroll av kunder genom att kombinera data som kunderna själva delar med sig av och extern data från kreditbyråer. Informationen bearbetas sedan i realtid av FICOs automatiserade analysmotorer.
Valet av FICO som samarbetspartner var ett noggrant övervägt val av Banco Original, baserat på ett antal pilottester.
”FICO visade prov på stor professionalism och expertis under hela testperioden. De var flexibla och anpassade sig efter vårt rörliga schema”, säger Alexandre Pinellli.
Samarbetet resulterade bland annat i mer effektiva kreditupplysningsprocesser och ett minskat antal bedrägerier. Banken utsågs även till Brasiliens mest flexibla bank när det gäller öppnande av nya bankkonton och beställning av kreditkort i en studie av JP Morgan Chase.
Härnäst planerar Banco Original att effektivisera sina processer i samband med kreditupplysning ytterligare med hjälp av artificiell intelligens, neurala nätverk och maskininlärning.