Digitala betalningssätt är positivt för arbetsmiljön bland medlemmar
Hem IT-FINANS TRENDERBETALNINGSLÖSNING Digitala betalningssätt är positivt för arbetsmiljön bland medlemmar

Digitala betalningssätt är positivt för arbetsmiljön bland medlemmar

Publicerat av: Redaktionen

Finansförbundet anser att det finns flera fördelar med digitala betalningssätt, inte minst utifrån en arbetsmiljöaspekt för medlemmarna.

Digitala betalningssätt bör vara tillgängliga för alla och följas upp med system för kontroll och brottsbekämpning.

Ökad konkurrensutsättning på betalmarknaden bör inte ske på bekostnad av de anställdas villkor. Detta slår Finansförbundet fast i remissyttrandet till Betalningsutredningens betänkande Staten och betalningarna.

Finansförbundet anser att en övergång till mer digitala betalningssätt har flera fördelar, inte minst för medlemmarnas arbetsmiljö då kontanthantering innebär risk att utsättas för rån. Det är positivt att utredaren föreslår att statens insatser i första hand ska syfta till att fler får tillgång till digitala betalsätt. Samtidigt är det viktigt att säkerställa ett brett utbud av betalningssätt.

– Ett förslag är också att stärka konkurrensen på området, vilket kan ha flera positiva fördelar. Dock ska inte konkurrensfördelar utgöras av lägre löner eller sämre villkor för de anställda. När nya företag växer fram är det därför viktigt att dessa integreras i den svenska arbetsmarknadsmodellen. Det är Finansförbundets erfarenhet att väl utformade kollektivavtal är grunden både för sund konkurrens och ett hållbart arbetsliv i finansbranschen, säger Ulrika Boëthius, ordförande i Finansförbundet.

Digitala betalningssätt är positivt för arbetsmiljön bland medlemmarArbetsmiljön för anställda inom bank- och finansbranschen är det främsta skälet till att Finansförbundet är positivt till att ersätta kontanter med andra betalsätt. Men en minskad användning av kontanter bidrar även till att motverka andra samhällsproblem.

Kontanter används i stor utsträckning i den svarta ekonomin och en stor del av kontanterna i Sverige återfinns inom den kriminella sektorn. Att betalningar i större utsträckning sker digitalt ökar möjligheterna till kontroll och spårbarhet.

– De digitala bank-och betalningstjänsterna måste vara tillgängliga för alla som har behov av dem, oavsett till exempel funktionsnedsättning, ålder, modersmål eller förankring i majoritetssamhället. Samtidigt har bedrägerier blivit en allt större inkomstkälla för de kriminella gängen, som ofta riktar in sig mot svagare grupper i samhället. Finansförbundet välkomnar ett ökat fokus, från alla berörda aktörer, på att minska möjligheterna till bedrägerier i betalningssystemen, säger Ulrika Boëthius.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy