I många branscher talar man idag om data superiority – att det är den aktör som har mest och bäst data som vinner.
Men i fysisk detaljhandel har man historiskt legat långt efter e-handeln.
Online har man kunnat mäta allt – trafik, konvertering, A/B-tester, dwell time mm – medan den fysiska butiken legat efter för att tekniken helt enkelt inte funnits. “Man har vetat mycket om de kunder som konverterat till köp, men nästan inget om alla de som inte konverterar. Look, look. Don’t buy är ett begrepp som ofta används” säger Michael Lemner. Retailstrateg och ny i BizLabs styrelse

Michael Lemner och Tanja Cronqvist
“Här finns en av handelns största outnyttjade möjligheter. I de flesta segment konverterar bara 20–60 % av besökarna till köp” fortsätter Tanja Cronqvist på BizLab. Undantaget är dagligvaruhandeln med nästan 100 % konvertering. “Det betyder att mer än hälften av kunderna i många butiker går därifrån utan att handla och utan att lämna några spår.” säger Tanja
Med modern teknik kan butiken nu bli en helt ny datakälla. Digitala besöksräknare kan idag – helt GDPR-säkert – detektera alla besökare på kön, ålder och hur länge de stannar i butiken.
“Kopplar man detta till retail media så kan man gå från att vara en butik till ett mediahus och sälja målgrupper istället för share of voice” fortsätter Tanja
“Den retailer som har mest data och gör något av den får ett avgörande försprång. Men det kräver ett skifte i mindset. Att gå från ”nice to have” till ”need to have” säger Michael Lemner.
“Fysisk retail måste bli lika besatt av data som e-handeln redan är. Först då kan butiken förvandlas från en traditionell försäljningsyta till en datadriven medieplattform – och skapa nya intäkter i en bransch med pressade marginaler.” avslutar Michael.
Frågan är: vilka retailers blir först att kapitalisera på butikens fulla värde och bygga verklig dataöverlägsenhet? 80% av köpen sker fortfarande i butik.