Capgemini är utnämnt till ett av världens mest etiska företag 2019.
Organisationen Ethisphere Institute står bakom den årliga utmärkelsen i syfte att främja företag som arbetar för att påverka sin omvärld till det bättre. Capgemini har för sjunde året i rad mottagit utmärkelsen.
Ethisphere Institute är en global ledare inom definiering av normer för etiska affärsmetoder, öppenhet och integritetstandard. 2019 är det 128 verksamheter som hedras, varav Capgemini är ett av endast tre konsultbolag. Företagen är utspridda över 21 länder och täcker 50 olika branschområden.
-Vi är otroligt stolta över utmärkelsen. Det understryker vårt engagemang över att vara “Leader for Leaders” i vår verksamhet där vi främjar ledarskap med integritet. Våra kunder väljer oss till komplexa uppdrag och för att dra nytta av vår expertis. De väljer också vårt sätt att arbeta där etik är en otroligt viktig del i allt vi gör, säger Paul Hermelin, Chairman and Chief Executive Officer (CEO) i Capgemini Group.
Med en ökad medvetenhet för samhällsengagemang bland företag och verksamheter är utmärkelsen inte bara ett erkännande för företagen. World’s Most Ethical Companies sätter norm och riktning för varumärken att fortlöpande arbeta för att driva en positiv förändring.
-I dag förväntar anställda, investerare och aktieägare att företag tar ledarskap i samhällsfrågor. ”The World’s Most Ethical Companies” sätter normen som andra följer, med långsiktighet med målbaserad strategi, som ger näring åt deras kultur och affärsframgång. Vi utvecklar varje år vår metodik för igenkännande, så att vi är säkra på att vi erkänner de verkliga ledarna inom etisk företagsstyrning och bästa praxis. Jag gratulerar alla på Capgemini för att de har förtjänat denna äran för sjunde år i rad, säger Timothy Erblich, Cheif Executive Officer vid Ethisphere.
Metodik och bedömning
Bedömningen av ”The World’s Most Ethical Companies” baserar sig på Ethisphere Institute’s Ethics Quotient (EQ) ramverk, som på ett kvantitativt sätt erbjuder bedömning av företags prestanda på ett objektivt, konsekvent och standardiserat sätt. Den insamlade informationen ger ett omfattande urval av slutgiltiga kriterier för kärnkompetenser, snarare än alla aspekter av bolagsstyrning, risk, hållbarhet, samtycke och etik.
Poängen genereras i fem nyckelkategorier: etik och samtyckes-program (35 procent), etisk kultur (20 procent), företagsmedborgarskap och ansvar (20 procent), ledning (15 procent) och ledarskap och renomme (10 procent). Alla företag som deltar i utvärderingsprocessen får sina poäng, som ger dem insikt om deras situation mot ledande organisationer.