Bedrägeribrott mot äldre
Hem SÄKERHET Bedrägeribrott mot äldre

Bedrägeribrott mot äldre

Publicerat av: Redaktionen

Bedrägeribrotten mot äldre ökar igen

Antalet bedrägeribrott riktade mot äldre ökar återigen i Sverige, enligt en ny rapport från polisen.

Efter en period av nedgång har bedragare hittat nya metoder för att lura äldre på stora summor pengar, ofta genom avancerade tekniker och utnyttjande av den utsatta gruppens förtroende och bristande kunskap om moderna bedrägerier.

Bedrägeribrott mot äldre

Polisen har under de senaste månaderna sett en ökning av anmälningar från äldre personer som blivit utsatta för olika typer av bedrägerier. Vanligast är telefonbedrägerier, där gärningspersoner ringer upp och utger sig för att vara från banken, en myndighet eller ett annat förtroendeingivande företag. Målet är att lura offret att lämna ut känslig information som bankkortsnummer eller koder, eller att överföra pengar direkt till bedragarnas konton.

Exempel på ett aktuellt fall

Ett aktuellt exempel på dessa brott inträffade nyligen i Göteborg. En 82-årig kvinna blev uppringd av en person som påstod sig vara från hennes bank. Personen informerade henne om att hennes konto blivit utsatt för misstänkt aktivitet och att det krävdes en omedelbar överföring av medel till ett “säkert konto” för att skydda hennes tillgångar. I tron att hon skyddade sina besparingar, följde kvinnan bedragarens instruktioner och överförde 150 000 kronor till det angivna kontot. Det var först efter samtalet att kvinnan insåg att hon blivit lurad, men då var pengarna redan försvunna.

Polisens uppmaning till allmänheten

Polisen vill nu varna allmänheten, särskilt äldre och deras anhöriga, för dessa typer av bedrägerier och uppmana till ökad vaksamhet. “Det är viktigt att aldrig lämna ut personlig information, bankkortsnummer eller koder via telefon. Ingen bank eller myndighet kommer att be dig om detta över telefon,” säger Susanna Lauritzen, Kommunikationsansvarig Polisen.

Tips för att skydda sig mot bedrägerier
  1. Var skeptisk mot okända samtal – Var alltid försiktig när någon ringer upp och ber om personlig information eller att du ska överföra pengar.
  2. Verifiera alltid identiteten – Om någon påstår sig ringa från en bank eller myndighet, avsluta samtalet och ring upp officiellt nummer för att verifiera om informationen stämmer.
  3. Prata med anhöriga – Diskutera dessa risker med dina nära och kära, särskilt äldre familjemedlemmar.

Polisen fortsätter att arbeta intensivt för att bekämpa dessa brott och uppmanar alla som blivit utsatta eller har misstankar om bedrägeri att omedelbart kontakta polisen.

Förebygg tillhandahåller tjänster och produkter i trygghetsskapande syfte med målet att motverka uppkomsten av, och minimera skadan som kan uppstå till följd av inbrott, bränder, id- och bolagskapningar, borttappade värdehandlingar och skimming. 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy