Trots att ett rekordstort antal företag startats av kvinnor sedan början av 2000-talet, drivs 75 procent fortfarande av män, enligt rapporten ’Entreprenörskap för alla’.
Nu lanserar Amazon Sverige och Feminvest ett acceleratorsprogram i syfte att stärka kvinnliga företagare som ett led i att främja Sveriges konkurrenskraft.
Rapporten ’Entreprenörskap för alla’ som tagits fram på uppdrag av Amazon Sverige belyser vikten av ett mer jämställt entreprenörskap för att främja ekonomisk innovation och tillväxt i landet. Med bakgrund i rapporten lanserar Amazon Sverige nu ett nytt acceleratorsprogram i samarbete med Feminvest, Nordens största hub för kvinnliga entreprenörer och investerare. Programmet, som kallas för Amazon Expand, syftar till att stärka kvinnligt ledda företag i Norden och främja kvinnligt entreprenörskap.
– Näringslivet är fortfarande långt ifrån jämställt. Det nya acceleratorsprogrammet som vi skapat ihop med Amazon Sverige är en fantastisk möjlighet för kvinnliga entreprenörer att få det stöd, den kunskap och det nätverk som krävs för att växa sina företag. Det är ett viktigt steg mot att stärka kvinnligt ledda företag i Sverige, säger Sara Sorbet, Chef för EXPAND Nordics på Feminvest.
I rapporten pekas digitalisering ut som en av de viktigaste insatserna för ett mer jämställt näringsliv. Även fler nätverk och utbildningar efterfrågades från de kvinnliga respondenterna. Med anledning av detta erbjuder acceleratorsprogrammet Amazon Expand utvalda deltagare ett års intensivt stöd inom affärsutveckling, samt personlig coaching i att skala sin affär på digitala marknadsplatser. Deltagarna får även tillgång till Amazons verktyg och säljprogram samt regelbundna gruppaktiviteter, inklusive nätverksevenemang och utbildningsworkshops i Stockholm.
– Sveriges företagare är både innovativa och drivna, men vi riskerar att missa stor potential om vi inte aktivt jobbar för att främja kvinnligt entreprenörskap. Kvinnliga företagare utgör en stor potential för hela EU, och det nya acceleratorsprogrammet och samarbetet med Feminvest är ett steg i Amazons satsning på att främja startups och stärka näringslivet i stort, säger Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon.
Företag som ägs av kvinnor, är medlemmar i nätverket Feminvest Expand och säljer konsumentprodukter (allt från skönhetsprodukter och sängkläder till köksartiklar, kläder och resväskor) kan ansöka till Amazon Expand. De 10-15 deltagarna väljs ut av en jury från Amazon och Feminvest som bedömer deras potential att kunna skala sin verksamhet online. Utvärderingen tar hänsyn till faktorer som produktens lämplighet, företagets ambitioner och vilja att exportera. Programmet pågår från april 2025 till mars 2026 och det går att ansöka genom https://www.feminvest.se/article/feminvest-amazon-acceleratorprogram-for-women-entrepreneurs/