Ny undersökning från Tietoevry Banking visar ökad utsatthet, större AI-oro och minskat förtroende för förebyggande åtgärder när det kommer till bedrägerier.
Färska siffror från Tietoevry Banking och YouGov visar att 16 procent av svenskarna – motsvarande över 1,3 miljoner människor – uppger att de antingen själv eller en familjemedlem har blivit utsatta för finansiella bedrägerier eller identitetsstöld det senaste året.
Det är den högsta andelen sedan mätningarna startade 2023, och innebär en fortsatt ökning från 15 procent 2024 och 13 procent 2023.

John Erik Setsaas, internationell expert inom identitetsfrågor och bedrägeribekämpning på Tietoevry Banking
Samtidigt visar undersökningen en minskning i allmänhetens vilja att dela personlig finansiell information i syfte att bekämpa bedrägerier. Endast 68 procent är nu positiva till sådan datadelning – jämfört med 75 procent i fjol. Även förtroendet för AI som ett verktyg i bedrägeribekämpning har minskat: 46 procent är positiva till att AI används för att analysera deras finansiella information, ned från 51 procent 2024 och 57 procent 2023.
– Det är ett allvarligt varningstecken när både utsattheten för bedrägerier och oron för nya bedrägerimetoder ökar, samtidigt som förtroendet för de verktyg vi behöver för att skydda samhället minskar. Det kräver handling, samverkan och tydlig kommunikation – från banker, myndigheter och teknikleverantörer, säger John Erik Setsaas, internationell expert inom identitetsfrågor och bedrägeribekämpning på Tietoevry Banking.
Ökad oro för AI
Också oron för AI:s roll i bedrägerier ökar. Nästan hälften (48 %) av svenskarna uppger att de är ganska eller mycket oroliga för att AI kan öka risken att utsättas för bedrägerier – en tydlig ökning från 41 % året innan.
Trots den ökade tveksamheten till både AI och datadelning finns fortfarande en stark vilja att förebygga brott: 72 procent av svenskarna kan tänka sig att fördröja överföringar för att underlätta upptäckt av misstänkta transaktioner. Detta gäller särskilt större belopp.
Liknande mönster i Norge – men lägre utsatthet
Undersökningen omfattar även norska konsumenter. Där uppger 12 procent att de själva eller en familjemedlem utsatts för bedrägeri det senaste året – en minskning från 18 procent året innan. Även i Norge syns en minskad vilja att dela data och lägre acceptans för AI, samtidigt som oron för AI ökat till 43 procent.
– Undersökningen visar att bedrägerier inte är ett unikt svenskt problem, utan en utmaning för hela Norden. I vårt arbete för att upptäcka och hindra bedrägerier ser vi tydligt hur komplexiteten i bedrägeriförsöken ökar – och att AI nu används systematiskt av kriminella. Det handlar inte längre om enskilda försök, utan om en industriell verksamhet där deepfakes och AI-genererade meddelanden används för att lura människor i stor skala, förklarar John Erik Setsaas.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av YouGov på uppdrag av Tietoevry Banking mellan 19-30 juni 2025. Totalt deltog 1 019 respondenter i Sverige och 1 016 i Norge. Undersökningen är en del av Tietoevry Bankings bredare arbete med att synliggöra finansiella brott och skapa tryggare digitala betalningsflöden.
Ladda ner rapporten i sin helhet här: https://www.tietoevry.com/en/campaigns/2025/financial-fraud-report-2025/