Fintech-bolaget Waya och SEB lanserar nu en ny fakturabelåningslösning som kombinerar smart finansiering med automatiserad kundreskontrahantering.
Tjänsten blir den första på marknaden som sömlöst förenar finansiering, AI-driven onboarding och automation av fakturans livscykel – från hämtning av fakturadata till betalning av fakturan.
Enklare finansiering och snabbare betalt
Med SEB:s fakturabelåning kan bankens företagskunder frigöra mer kapital ur sina kundfordringar och få snabbare tillgång till likviditet. Tack vare Wayas plattform kan kundernas fakturahantering automatiseras genom hela livscykeln – från skapande i fakturasystemet till betalning – med kapacitet att hantera stora volymer och komplexa behov.
Med Wayas AI-drivna onboarding-process kan företag komma igång snabbare, vilket ger kortare tid från avtal till första utbetalning.
Fördelar för företagen med Wayas lösning för automatiserad fakturahantering
• Ca 70% mindre administration – mer tid för affären
• Starkare kassaflöde och frigjord likviditet
• AI-driven onboarding ger snabbare driftsättningar
• Waya Connect öppnar upp fler fakturaflöden för belåning – oavsett system
• En digital partner för hela livscykeln ger full spårbarhet och realtidsdata i alla steg
Ett samarbete som förändrar marknaden
Initiativet är resultatet av ett nära samarbete mellan SEB och Waya, med målet att erbjuda en framtidssäkrad lösning som kombinerar finansiering, riskkontroll och automatisering på ett sätt som inte funnits på marknaden tidigare.
– Genom samarbetet med SEB kan fler företag frigöra kapital snabbare, minska administrationen och få mer tid till att växa. Vi är stolta över att bidra till SEB:s vision om att förenkla företagens vardag och stärka kundernas möjligheter, säger Jörgen Fredman, vd på Waya.
Tjänsten finns nu tillgänglig för SEB:s företagskunder via seb.se och Business Arena.




