Lönsamhetspotentialen med generativ AI för ett genomsnittligt storbolag uppgår till i genomsnitt 11 procent av EBITDA om tekniken införs brett och arbetssätt anpassas.
Det visar en omfattande internationell analys av KPMG med bland annat över 7000 börsnoterade bolag.
Potentialen från generativ AI om 4 till 18 procent av EBITDA årligen och 19 till 23 procent av lönekostnaderna per år kommer från arbetskraftsproduktivitet, beroende på bransch. Av detta kommer 48 procent från uppgifter med låg eller medelhög komplexitet som är enklare att tillämpa bredare, medan 52 procent kommer från uppgifter med hög komplexitet som kräver skräddarsydda lösningar, AI-agenter och mer komplex förändringsledning över flera roller.
– För många företag är detta ett starkt skäl börja med generativ AI nu. Med AI-agenter på väg kan den fulla potentialen öka ytterligare. Rapporten visar även på rätt blygsamma siffror med tanke på att tiden som frigörs av AI kommer kunna allokeras till mer värdeskapande uppgifter, säger Johanna Wind Wade, AI lead, KPMG Sverige.

Johanna Wind Wade, AI lead, KPMG Sverige.
Tjänster inom teknik, media och telekom (18 procent) samt hälsovård och life science (15 procent) är de branscher som har störst lönsamhetspotential med generativ AI, medan finansiella tjänster (11 procent) samt energi och kemi (4 procent) är branscher med lägst lönsamhetspotential.
– Samtidigt ska man komma ihåg att hittills har inget företag infört generativ AI tillräckligt brett och länge för att mäta dess fulla potential över tid. Det finns också utmaningar att övervinna på vägen mot värde, inklusive tillämpning, data och förtroende, säger Johanna Wind Wade.
Chefer räknar med bättre verksamhet från AI inom två år
Trots rapporter om AI-skepticism under senare tid, visar undersökningar från KPMG att nästan alla, runt 90 procent, av ledarna tror att AI kommer att hjälpa deras organisation att driva en bättre verksamhet inom de kommande två åren. Hälften, 50 procent, av företagen skalar upp användningen av generativ AI men har ännu inte kunnat påvisa ROI; men 31 procent förväntar sig att göra det inom sex månader. När det gäller investeringar avser över två tredjedelar, 68 procent, av cheferna att investera mellan 50 och 250 miljoner USD i generativ AI under de kommande tolv månaderna.
– Det finns ett stort värde i AI, men också en tydlig risk när användningen växer snabbare än kunskapen. För att möta utvecklingen och få ut värdet krävs både kontinuerlig utbildning och tydliga strategier hos företagen, säger Johanna Wind Wade.
Om undersökningen:
KPMG har under 18 månader analyserat mer än 3 miljarder datapunkter för över 17 miljoner företag. Vi kvantifierade det värde som står på spel vid full implementering och adoption av generativ AI för varje enskilt företag, med hjälp av vår GenAI-värderingsmodell samt de bästa tillgängliga externa jämförelsetalen (benchmarks) och tredjepartsdata.
KPMG granskade finansiellt mer i detalj över 7 000 börsnoterade bolag, delade resultaten med fler än 500 ledande befattningshavare hos kunder för återkoppling, samarbetade med 50 kunder för att förfina våra uppskattningar med deras interna, proprietära organisationsdata.
Om KPMG:
KPMG är en global organisation av oberoende kunskapsföretag som utför kvalificerade tjänster inom revision, skatt, juridik och rådgivning. Vi är verksamma i 143 länder och har över 265 000 partners och anställda. Tillsammans rustar vi din verksamhet för en hållbar och trygg framtid. Kraften i vårt erbjudande är unika specialistkompetenser samlade i ett brett utbud av integrerade tjänster.




