Mastercard Economics Institute (MEI) presenterade sin årliga rapport om resetrender för 2025.
Den visar att europeiska konsumenter i allt högre grad prioriterar djupare och mer värdestyrda motiv när de reser – med fokus på samhörighet, välmående, äventyr och kulinariska upplevelser.
Dessa motiv fortsätter att driva resandet, även i tider av ekonomisk osäkerhet.
Även om faktorer som växelkurser och geopolitiska förhållanden fortfarande påverkar konsumenters resebeteenden, fortsätter Europa att utmärka sig som ett av världens främsta turistmål. Den rika matkulturen, de varierade landskapen och det breda utbudet av hälso- och wellness-upplevelser lockar resenärer från hela världen.
Med stöd av en unik analys av aggregerade och anonymiserade transaktionsdata, i kombination med externa datakällor, presenterar rapporten följande konsumenttrender kopplade till resande det kommande året:
Äventyr i Norden ökar i popularitet: Äventyrsturismen ökar i Norden, där resenärer söker sig till den vackra naturen med skogar, fjordar och ett lugn. Finland utmärker sig, där utländska turistbesök till landets nationalparker står för 7,1 % av den totala gränsöverskridande konsumtionen. Mellan 2023 och 2024 ökade denna typ av konsumtion i regionen med 1,1%. Norges nationalparker lockar också besökare och även i länder som Schweiz, Polen och Frankrike.
De mest trendiga destinationerna för sommaren 2025: Data från flygbokningar visar vilka globala destinationer som snabbt blivit populära resmål för perioden juni till september. Tokyo toppar listan som det mest efterfrågade resmålet i världen inför sommaren 2025. Europeiska resenärer uppger även Palma de Mallorca, Hurghada, Paris, Osaka, Peking och London som populära resmål. Tirana i Albanien sticker ut som den stad med den största ökningen av europeiska besökare mellan 2019 och 2024 – främst drivet av italienska turister, vilket gör staden till ett av de snabbast växande urbana resmålen i Europa.
Wellness-resor på frammarsch: Turism med fokus på wellness fortsätter att växa, där destinationer som Namibia, Sydafrika och Thailand lockar resenärer i jakt på återhämtning och avkoppling. Enligt Mastercards senaste undersökning Experience Economy in Europe toppar resor, utomhusaktiviteter och restaurangbesök listan över vad européer prioriterar att lägga pengar på under 2025, vilket speglar ett tydligt skifte mot värdestyrt resande med fokus på upplevelser. Två tredjedelar (70%) av européerna säger att det är en topprioritet att bocka av aktiviteter från sin bucket list.
Matturism är hetare än någonsin: Europa dominerar när det kommer till destinationer som lockar internationella matälskare, baserat på deras konsumtionsmönster under 2024. Istanbul toppar listan, där restauranger besöktes av turister från i genomsnitt 67 olika länder. Städer som Cannes (Frankrike), Interlaken (Schweiz), Barcelona (Spanien) och Dubrovnik (Kroatien) är också populära resmål på grund av sitt kulinariska utbud.
Bedrägeri utomlands: Bedrägerier i populära turistdestinationer ökar med upp till 28% under högsäsonger. Digitala plånböcker och AI-baserade lösningar för bedrägeribekämpning bidrar till att skydda resenärer.
“Resebranschen i Europa fortsätter att visa en anmärkningsvärd motståndskraft. Även i tider av ekonomisk osäkerhet ser vi ett tydligt skifte bland europeiska resenärer mot upplevelser som har personlig betydelse och långsiktigt värde. Oavsett om det handlar om wellness-retreat, kulturella upptäcktsresor eller äventyr i naturen prioriterar européerna resor som speglar deras individuella värderingar och drömmar,” säger Natalia Lechmanova, chefsekonom, Europa, vid Mastercard Economics Institute.
Du kan läsa hela rapporten Travel Trends 2025 här. Fler rapporter och insikter från Mastercard Economics Institute finns att ta del av här.