Ny undersökning: 94 % av svenska småföretag ser ljust på framtiden
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Ny undersökning: 94 % av svenska småföretag ser ljust på framtiden

Ny undersökning: 94 % av svenska småföretag ser ljust på framtiden

Publicerat av: Redaktionen

Trots ekonomisk osäkerhet och snabba teknologiska förändringar är framtidstron stark bland svenska små och medelstora företag på landsbygden – hela 94% av företagen ser positivt på framtiden.

Samtidigt pekar många på export som en av de största utmaningarna för fortsatt tillväxt.

Detta visar en färsk undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Amazon Sverige inför Åre Business Forum.
Ny undersökning: 94 % av svenska småföretag ser ljust på framtiden

Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon Sverige.

Små och medelstora svenska företag spelar en avgörande roll för Sveriges tillväxtsärskilt i landsbygdsområden där de bidrar till sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Nästan 40 % av de svenska små och medelstora företagen som säljer på Amazon har sina verksamheter på mindre orter – och mer än 250 svenska små och medelstora företag med bas i mellanregioner eller på landsbygden exporterar i dag genom Amazon. Sammantaget exporterade de förra året svenska varor till utlandet för över 650 miljoner SEK. För att bättre förstå dessa företags förutsättningar för tillväxt har Amazon Sverige låtit Novus genomföra en undersökning av 200 små- och medelstora bolag verksamma i landsbygdsområden över hela landet.

Trots ett oroligt omvärldsläge visar undersökningen att en majoritet av de tillfrågade bolagen förutspår stabilitet eller tillväxt de närmsta tre åren. 40% av företagen förväntar sig att verksamheten fortsätter i oförändrad omfattning, medan 54% ser möjligheter till expansion.

– Det är fantastiskt inspirerande att se att framtidstron bland företagare på den svenska landsbygden är stark. Men en sak är klar: tillgång till internationella kunder skapar nya möjligheter för Sveriges små- och medelstora företagMed rätt verktyg och tillgång till globala försäljningskanaler kan fler svenska företag ta steget ut internationellt och skapa hållbar tillväxt. På Amazon är det vår prioritet att göra det enkelt även för mindre företag med begränsade interna resurser att nå nya kunder i Sverige och runtom i världen, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon Sverige.

Samtidigt belyser undersökningen flera av bolagens största utmaningar. 84 % av bolagen uppger att stigande kostnader utgör det största tillväxthindret. Många bolag pekar också på export som en av de största utmaningarna för fortsatt tillväxt. 14% upplever att export är för kostsamt, medan 11% uppger att regler och byråkrati begränsar deras internationella tillväxtpotential.

BXhaled, ett familjeföretag med rötterna i Boden som säljer innovativa vattenflaskor via Amazon, är ett av många bolag som satsar på tillväxt utanför Sverige:

– Som ett litet bolag från Boden med stora ambitioner är det inte helt lätt att sätta sig in i internationella regelverk och exportlogistik. Enklare lösningar för småföretag som bXhaled är guld värda för att ta vara på all den potential och innovationsanda som finns i Norrland, säger Casper Finckelsen, VD på bXhaled.

Bland de företag som redan exporterar eller planerar att expandera internationellt identifieras flera centrala utmaningar, så som höga etableringskostnader och komplexa regelverk. Den vanligaste svårigheten uppges vara att etablera kontakt med nya globala kunder, något nästan vart femte bolag upplever som en betydande utmaning.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy