Aller Media deltar i Google News Initiative och FT Strategies AI Launchpad-program
Hem TEKNIKAI Aller Media deltar i Google News Initiative och FT Strategies AI Launchpad-program

Aller Media deltar i Google News Initiative och FT Strategies AI Launchpad-program

Publicerat av: Redaktionen

Aller Media kommer att delta i Google News Initiative (GNI) AI Launchpad-program i ett partnerskap mellan Google och FT Strategies.

AI Launchpad är ett praktiskt program på fem månader där åtta mediebolag deltar för att skapa en ambitiös och ansvarsfull vision för AI i sin organisation.

Det var hög konkurrens att bli antagen till programmet, med över 120 ansökningar från hela regionen. De företag som valts ut visar ett tydligt mål för programmet och uppvisar god förmåga att genomföra AI-experiment i verksamheten.

Aller Media deltar i Google News Initiative och FT Strategies AI Launchpad-program

AI Launchpad – Per, Maja, Mikael

Med hjälp av experter från Google News Initiative och FT Strategies samt branschexperter kommer företagen identifiera vilka delar av verksamheten som är bäst lämpade för att använda AI. Programmet fokuserar på AI i en medieverksamhet, där fokus blir att titta på möjligheter för att antingen optimera befintliga processer eller innovera användarupplevelsen med hjälp av AI. Företagen som är med får möjlighet att testa idéer genom praktiska experiment, genom one-to-one-samtal med FT Strategies-experter och genom gruppsamtal med övriga deltagare. Genom detta kommer deltagarna lära sig nya färdigheter och utbyta bästa praxis inom hela EMEAs nyhetsekosystem.

– Det här programmet, som nu genomförs för fjärde gången, är designat i en utforskande anda för att hjälpa till att avmystifiera AI och frammana experiment i verksamheten. På FT Strategies försöker vi vägleda andra mediebolag med lärdomar från Financial Times. När det gäller AI är vi många som arbetar med liknande frågeställningar och vi ser fram emot att dela med oss av våra lärdomar i programmet. FT Strategies grundades på principerna om att dela lärdomar och ömsesidig nytta. I programmet är vi måna om att skapa en trygg plats för alla deltagare att dela ambitioner och rädslor, säger Joanna Levesque, Managing Director på FT Strategies.

– Professionell nyhetsjournalistik och skapandet av underhållande berättarupplevelser är hjärtat och kärnan i Aller Media Nordic. Samtidigt som vi håller fast vid dessa kärnvärden, strävar vi efter att göra det genom att använda de mest moderna metoderna och verktygen. Artificiell intelligens är ett spännande nytt kapitel för mediebranschen, och Aller Media Nordic kommer att omfamna det som en del av vår digitala medieutveckling. FT Strategies och Google News Initiatives AI Launchpad är ett praktiskt partnerskapsprogram som gör det möjligt för oss att lära och dela bästa praxis med våra kollegor inom branschen. Vi är både entusiastiska och hedrade över att vara en del av denna AI-fokuserade resa, säger Mikael Makkonen, EVP AI på Aller Media Nordic.

Om Google News Initiative

AI Launchpad är ett program inom Google News Initiative som skapades för att ge utbildning och resurser till mediebolag för att få sin digitala verksamhet att växa. Programmet är fem månader långt.

Google News Initiative är Googles största insats för att hjälpa journalistik att blomstra i den digitala tidsåldern. Genom partnerskap, program och produkter samarbetar Google News Initiative med tusentals mediebolag och nyhetsorganisationer världen över för att stödja oberoende kvalitetsjournalistik, ekonomisk hållbarhet och utveckling av ny teknik som driver innovation.

Om FT Strategies

FT Strategies är ett specialiserat mediekonsultföretag som ägs av Financial Times. På FT Strategies finns experter som framgångsrikt transformerat Financial Times affärsmodell och arbetar med globala nyhets- och mediebolag för att hjälpa dem hantera strategiska utmaningar, driva hållbar tillväxt och förnya sig med hjälp av AI, teknik och data.

FT Strategies har djup expertis inom läsarintäkter, kundengagemang och analys vilket för det möjligt för samarbetspartners att bygga lönsamma digitala relationer med sin publik, frodas i den nya digitala ekonomin och framtidssäkra verksamheten.

Om Aller Media

Aller Media är verksamt i Danmark, Sverige, Norge och Finland, där starka berättelser och upplevelser skapas över mediebolagets alla plattformar, publikationer och event.

Aller Media är marknadsledande i Norden inom veckotidningar och magasin, både i print och digitalt, och har även verksamhet inom dagstidningar genom Dagbladet i Norge. Dessutom driver företaget flera ledande digitala medier och tjänster i samtliga länder.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy