BOS presenterar initiativ i arbetet mot penningtvätt
Hem SÄKERHET BOS presenterar initiativ i arbetet mot penningtvätt

BOS presenterar initiativ i arbetet mot penningtvätt

Publicerat av: Redaktionen

Penningtvätt utgör ett hot i alla samhällssektorer där pengar förekommer, så även i spelsektorn.

Branschföreningen för Onlinespel (BOS) presenterar därför idag två initiativ med bäring på penningtvätt.

För det första presenterar BOS en AML-checklista (Anti Money Laundering) med avstämningspunkter som BOS rekommenderar att onlinespelbolag på den svenska spelmarknaden följer. Syfte är att leva upp till myndigheters krav, men även i övrigt nå högsta möjliga standard i arbetet mot penningtvätt.

BOS presenterar initiativ i arbetet mot penningtvättFör det andra presenterar BOS i samarbete med konsultbyrån Advisense en rapport om penningtvätt och den svenska onlinespelmarknaden. Rapporten baseras på intervjuer med BOS medlemsbolag och innehåller konkreta förslag till ett förbättrat AML-arbete i spelsektorn, för såväl spelbolag som banker och myndigheter. Till exempel föreslås, med inspiration hämtad från banksektorn, upprättandet av en Swedish Anti-Money Laundering Intelligence Task Force mellan spelbranschen och Finanspolisen.

Spelmarknaden ska vara en plats för glädje, förströelse och spänning – och en och annan storvinst. Kriminella aktiviteter ska rökas ut. Vår tolerans för penningtvätt i spelindustrin är obefintlig. Därför tar vi idag det här helhetsgreppet över problematiken med penningtvätt. Syftet är att synliggöra hur arbetet mot penningtvätt i spelbranschen kan bli bättre. Vi presenterar vår rapport och checklista helt öppet, så att även det spelbolag som inte är medlem i BOS kan använda sig av materialet, om man så vill. Det vinner vi alla på.”,säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare, Branschföreningen för Onlinespel.

 

Branschföreningen för Onlinespel (BOS) företräder dryga tjugotalet onlinespelbolag vilka bedriver spelverksamhet i Sverige. Föreningen har som medlemmar dels spelbolag som vänder sig direkt till spelkonsumenter (B2C – business to consumer), dels spelutvecklare som säljer spelprodukter och underhåll till B2C-bolagen. Att sälja spel direkt till konsument är en licenspliktig verksamhet i Sverige. Samtliga B2C-medlemmar i BOS innehar svensk spellicens. BOS verkar för en sund och säker spelmarknad som kännetecknas av ett högt konsumentskydd samt goda och lika villkor för alla aktörer på spelmarknaden. BOS ska vara en naturlig samtalspartner för såväl politiska företrädare som myndigheter och ideella organisationer i alla frågor som handlar om onlinespel.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy