Stefan Spendrup, Nordenchef för SOTI, ger tre tips hur företag bör utforma sin strategi för att kunna hantera mängden uppkopplade enheter och mängden data de genererar.
”Vi kan göra liknelsen med att den ofattbara mängden data är ett hav och att framgångsrika företag har lärt sig segla och navigera på det. Utan kunskap om navigation kan du inte bara styra rakt ut, då riskerar du att irra bort dig eller gå på grund. Bygg din båt vid strandkanten och lär dig navigera i grunda vatten innan du ger dig ut mot outforskat territorium.
Anpassa tillvägagångssättet till ditt företag genom att bygga en stabil grund med strategisk integrering, enhetshantering och analys av data. Då kommer din båt snart kunna köras i allt djupare vatten, navigationen kan automatiseras och kursen sättas till att surfa på framgångens vågor istället för att råka ut för skeppsbrott.”
Tillsammans med artificiell intelligens och robotar räknas de uppkopplade sakerna som en grund för nästa industriella revolution. Så snart som 2020 spås 65 procent av världens företag ha satsningar inom IoT igång. Först ut med en bred tillämpning blir tillverkningsindustrin, detaljhandeln och fraktfirmor, som alla har enorma vinster och besparingar att hämta på att automatisera sina processer.
För att vända den nya tekniken från stressfaktor till framgång, krävs en väl utarbetad strategi för hanteringen av både IoT- och mobila enheter. Dels hur nya enheter samverkar med företagets befintliga enhetsflotta, men även mer direkta utmaningar som hur data ska hanteras.
Just mängden data kan utgöra en potentiell fallgrop. Risken finns att det läggs oändliga resurser på att koppla upp allt, utan att det finns en strategi över vilka data som ska sparas, samlas in och analyseras. För att undvika detta i ditt företag finns det tre viktiga steg i utarbetandet av en strategi för hanteringen av IoT-enheter.
1. Integrering. Redan på den mest grundläggande nivån behöver integrering och koordination av uppkopplade enheter vara tydligt definierade. Faktum är att 45 procent av företagen misslyckas med de mest grundläggande restriktionerna, som att blockera icke godkända appar. Många missar också att ta tillvara på och hantera data som uppkopplade enheter kan dela med sig av. Lösningen är en integrerad svit för IoT och EMM (Enterprise Mobility Management), ett snabbt, robust och säkert sätt att bygga upp hanteringen av alla uppkopplade enheter inom bolaget.
Utöver att hantera appar, kan ett modernt system även hjälpa till att snabba upp utvecklingen av företagsspecifika appar för alla typer av behov. Det är även viktigt att systemet erbjuder realtidsinsikt i hur de uppkopplade enheterna presterar. Teknik- och supportpersonal kan sedan använda uppgifterna för att köra diagnostik och snabbt och effektivt lösa tekniska problem.
2. Säkerhet. Vårens storskaliga ransomware-attacker, exempelvis WannaCry som påverkade 200 000 datorer, visar att säkerhet fortsatt bör vara av högsta prioritet. Varje ny enhet innebär en potentiell väg in för kriminella om den inte hanteras rätt från början. Nästa år träder även den nya EU-lagen för hantering av personuppgifter, GDPR (General data protection regulation), i kraft och då blir det viktigare än någonsin att hålla god uppsikt över vilka enheter och appar som har tillgång till känslig data.
Myndigheter och branschorgan jobbar med att ta fram riktlinjer för säkerhet inom IoT, men som företag kan du inte ta risken med att vänta. IoT-enheter måste säkras upp från start och uppdateras kontinuerligt. Alla nya enheter, oavsett formfaktor, ska givetvis ha de senaste säkerhetscertifikaten installerade. För mobila enheter bör hårdare säkerhetsregler finnas med som grundkrav. Tvåfaktorsautentisering eller biometriska verktyg, som fingeravtrycksläsare, bör vara standard. Samtidigt ska alla enheter krypteras för att hålla även mobilt lagrad data säker. Både IoT- och mobila enheter ska även kunna spåras och nollställas på distans om de skulle tappas bort eller bli stulna. Oavsett enhet bör samtidigt all koppling mot nätverken vara uteslutande privat och säkrad.
3. Enkelhet. Uppskattningsvis 90 procent av all världens data har skapats under de senaste två åren. Den rena volymen är blir ohanterlig om den inte snabbt behandlas till något begripligt. För att inte överväldigas behövs systemen som används för att samla in data utvärderas noga. Samtidigt behövs experter på dataanalys för att göra det insamlade materialet tillgängligt. Undersök vilka data som kan samlas in och hur dessa kan användas till företagets fördel.
Processen för att nå nya insikter och att hitta affärsmöjligheter med insamlad data är samtidigt inte någon universellt förpackad historia. Den är snarare iterativ och hårt knuten till ditt företags specifika strategi, marknad och målsättning. Börja inte med att försöka göra allt på en gång, det är bara kontraproduktivt. Fokusera på att göra de små sakerna rätt och riktigt bra, och bygg sedan vidare från det.
Vi kan göra liknelsen med att den ofattbara mängden data är ett hav och att framgångsrika företag har lärt sig segla och navigera på det. Utan kunskap om navigation kan du inte bara styra rakt ut, då riskerar du att irra bort dig eller gå på grund. Bygg din båt vid strandkanten och lär dig navigera i grunda vatten innan du ger dig ut mot outforskat territorium.
Anpassa tillvägagångssättet till ditt företag genom att bygga en stabil grund med strategisk integrering, enhetshantering och analys av data. Då kommer din båt snart kunna köras i allt djupare vatten, navigationen kan automatiseras och kursen sättas till att surfa på framgångens vågor istället för att råka ut för skeppsbrott.
Stefan Spendrup, Nordenchef SOTI