Stripe, en finansiell infrastrukturplattform för företag, har idag meddelat att Swish nu är tillgängligt för alla Stripe-användare i 27 länder, Sverige inkluderat.
Stripe-användare kan nu erbjuda Swish som betalningsmetod utan något Swish-avtal eller lokal enhet, vilket är avgörande för företag som vill öka sin försäljning i Sverige.
Swish aktiveras redan automatiskt för nya Stripe-användare baserade i Sverige utan att de behöver ändra sin kod eller ens gå in på sitt Stripe-konto.
Med tillägget av Swish har Stripe-användare nu tillgång till mer än 100 betalningsmetoder utan att behöva skriva en rad kod. Stripe Checkout och Payment Element låter bara de mest relevanta betalningsmetoderna visas för varje enskild kund, baserat på vilken enhet som används, platsen och annat.
– Att upptäcka fördelarna med lokala betalningsalternativ med Stripe har varit en fundamental skillnad för vår verksamhet. Det förbättrar helt klart kundupplevelsen och skapar förtroende utan ansträngning – vilket är väsentliga faktorer när man agerar på en global marknad. Att integrera nya betalningsmetoder, som Swish, utan utvecklingskostnader, gör det till en perfekt lösning för snabbväxande företag som vårt. Vi kommer att fortsätta att testa nya idéer med Stripe – eftersom enkelhet är nyckeln till innovation! säger Javier Pelado, teknikchef på World Sports Group.
– Kunder i Sverige älskar Swish, men alltför få internationella kassor erbjuder det. Vi är glada att kunna ändra på detta genom att ta Swish till hundratusentals kassor över hela Europa, säger Margreet Brenkman, chef för norra Europa på Stripe.