Blockkedjeteknik används i allt högre utsträckning inom den finansiella sektorn och nu förutspår FICO att nästa trend blir en integrering med articificiell intelligens.
Det innebär att nya och automatiserade analystekniker kommer att leta efter mönster i den data som finns i blockkedjan kring människor, kontrakt och transaktioner. FICOs analyschef Scott Zoldi menar att bortom blockkedjans nära sammankoppling med kryptovalutor, kommer tekniken snart också att registrera tidsserier av händelser.
”Tänk på när du hyr en bil. I framtiden kommer du bara kunna gå fram till en bil och hyra den. Detta kommer ske genom ett mikrolån, genom vilket du får tillåtelse att hyra bilen under en eftermiddag, exempelvis. Detta mikrolån kommer att ha försäkringskontrakt kopplade till blockkedjan, och en kodifierad historik över bilens alla förare, bilens servicehistorik och händelser.
När du kör genom staden, genom vägtullar och när du parkerar, kommer all den informationen automatiskt registreras i blockkedjan. När du sedan lämnar tillbaka bilen är hyresperioden över och all information finns i blockkedjan”, säger Scott Zoldi.
Denna typ av händelsekedjor kommer skapa helt nya möjligheter för olika analystekniker och nya AI-algoritmer att använda data i stor skala. Scott Zoldi, som leder teamet som ligger bakom FICO:s AI-analys för lösningar inom bedrägerihantering och cybersäkerhet, tror också vi kommer se vad han kallar ”defensiv AI” växa.
”Idag använder kriminella AI och maskininlärning för att kringgå de skyddssystem som företag har. Den kapprustning vi ser, där kriminella använder sig av fientlig maskininlärning som försöker lära sig hur det försvarande AI-systemet agerar, ligger högst upp på McAfees säkerhetsprognos för 2018. Under nästa år kan vi vänta oss nya försvarssystem som använder falska signaturer för att vilseleda, förvirra eller identifiera fientlig AI som försöker lära sig hur systemet arbetar”, säger Scott Zoldi.
FICO tror även att chatbotar kommer att bli allt smartare och mer sofistikerade under 2018. De kommer kunna sänka företags kostnader för enklare kundtjänstärenden dramatiskt, och minska tiden en kund behöver vänta för att få hjälp med rutinärenden. Men samtidigt som de blir bättre på att förstå oss människor kommer de också bli bättre på att manipulera oss.
”Genom att snabbt lära sig förstå tonen och innehållet i en konversation kan chatbotar inte bara förbättra kundens upplevelse, genom AI kan den även lära sig manipulera oss genom att lära sig de magiska ord som påverkar våra attityder och handlingar”, säger han.
Dr. Scott Zoldi ligger bakom 83 olika patent, varav 42 har beviljats och 41 är under bearbetning. I dagsläget fokuserar han främst på nya användningsområden för AI och maskininlärning inom bedrägeri- och cybersäkerhetsanalys.
Läs mer på http://www.fico.com