Maktbarometern: Vem är ekonomins makthavare?
Hem NYHETER Maktbarometern: Vem är ekonomins makthavare i sociala medier?

Maktbarometern: Vem är ekonomins makthavare i sociala medier?

Publicerat av: Redaktionen

Aktiekonton rasar, hållbart sparande rusar och Mikael Damberg är mäktigare än finansministern.

Det är några av nyheterna när Medieakademin, på uppdrag av Sparbankernas Riksförbund, presenterar den första kartläggningen över vilka ekonomiprofiler som når och engagerar flest på Sociala medier.

De svenskar som strömmade till aktiekonton under högkonjunkturen vänder nu istället blicken till konton som får vardagsekonomin att gå ihop. För under året rasar engagemanget för nästan alla konton med fokus på aktietips, medan konton som fokuserar på “minimalism”, “downshifting” och spartips ökar. Dessa konton drivs också av kvinnor som bor utanför storstäderna, vilket avviker från listan i övrigt.

Det sker också ett tronskifte bland politiska makthavare: Mikael Damberg lämnade som finansminister, men toppar nu Maktbarometern: Ekonomi strax före Elisabeth Svantesson.

– Det är anmärkningsvärt att de formellt mäktigaste inom ekonomi-Sverige också engagerar och når flest digitalt. Den formella och digitala makten tycks flätas allt närmare, säger Emanuel Karlsten, Ordförande i Medieakademin.

Konton med spara- och placeratips lyckas bäst

Bland de mäktigaste finns också flera influencers, som med sina placeringstips når och engagerar fler än våra största finansiella institut. Christian “Ekonomigurun” Karlsson, Marcus Lindblad på “SparaCash” och paret bakom “Rika tillsammans” har alla skapat enorm räckvidd och lojalitet tack vare sina placeringstips i sociala medier.

– Syftet med den här typen av kartläggningar är att visa hur dessa enskilda konton når enorm digital räckvidd med starka relationer till sin publik – starkare än många traditionella medier, säger Emanuel Karlsten.

Maktbarometern: Vem är ekonomins makthavare?

Ekonomins makthavare i sociala medier – de 30 mäktigaste i Sverige

Ekonomi är mest populärt på Twitter/X, minst populärt på Facebook, men generellt kraftigt centrerat kring Stockholm. Det är också tydligt hur olika plattformar lockar olika typer av ekonomi-konton: Twitter/X har övervägande män som pratar aktier; Instagram fler kvinnor som sparar, och på Tiktok drömmer en yngre publik om ekonomisk frihet.

Även bland banker märks skillnader där uppstickare som Nordnet lyckas – eller Sparbanken Tanum.

Båda placerar sig före större banker som SEB och Nordea.

– Det är roligt att se att flera Sparbanker ligger högt upp på listan. Förutom att träffa våra kunder på bankkontoren så är de digitala kanalerna ett bra ställe att träffa dem på. Det är viktigt att vi lyssnar på vad som engagerar kunderna, därför tycker vi att Maktbarometern: Ekonomi är ett spännande sätt att lyfta fram ekonomins makthavare, säger Björn Elfstrand, VD på Sparbankernas Riksförbund.

Ger en förståelse över vilka som påverkar oss och vår ekonomi

Medieakademin arbetar oberoende med framtagandet av datan i barometern, men det är ingen slump att just Sparbankerna är partner.

– Vi har följt Sveriges Sparbanker genom tidigare års Maktbarometrar och vet att de har förståelse för ett digitalt medielandskap. Detta samarbete gör det möjligt för vår ideella förening att nå målet att tillgängliggöra mer av vår data – fritt för allmänheten. Vi hoppas att det ska leda till att allmänheten får en fördjupad förståelse över vilka som påverkar oss och vår ekonomi, säger Emanuel Karlsten.

 

Relaterade Artiklar