När de flesta varumärken för pickuper rasar på den svenska marknaden går japanska Isuzu emot strömmen med lysande siffror och ökad marknadsandel.
I tuffa tider med varumärken som försvinner på löpande band, blir det allt viktigare att erbjuda en balanserad kombination av egenskaper som efterfrågas; funktion, driftsäkerhet och rimliga priser.
Detta har Isuzu lyckats att leverera, framför allt genom att erbjuda ett sortiment av pickuper som är välkända för att vara tåliga och byggda för hårt arbete. Isuzu är dessutom det enda pickupmärket som erbjuder CNG-konvertering, vilket ger en skattemässig fördel och möjligheten att köra på gas och diesel.
Betydande period av tillväxt
Under de senaste tio åren är det Isuzu som vuxit mest. Isuzu har en tillväxt under perioden på 71 procent, medan Toyota backar med 48 procent, trots att antalet varumärken har minskat. Siffrorna talar för sig själva. Mest anmärkningsvärt är kanske att Isuzu etablerades på den svenska marknaden först 2007. Trots tuff konkurrens från varumärken med betydligt längre historia i Sverige har Isuzu snabbt tagit sig till toppskiktet på pickupmarknaden. Varumärken som Nissan, Mitsubishi, Mercedes, Renault och Fiat har kastat in handduken och lämnat den svenska marknaden.
En arbetshäst skapar en långsiktig vinnare
Isuzu tar ökade marknadsandelar jämfört med föregående år. Av amerikanska märken är det bara Dodge Ram som tar andelar, Ford minskar. Sammantaget ligger Isuzu nu på en andraplats vad gäller försäljning hittills under 2023, vad gäller antal kundsålda, nyregistrerade pickuper, hack i häl på ettan Dodge Ram som dock är en annan typ av större pickup, en så kallade ”full size” pickup. Jämför vi enbart ”mid size” pickuper så ligger Isuzu på en förstaplats med ca 39 % av detta segment.
– Isuzu och våra svenska återförsäljare är självklart glada över den goda försäljningen. Men vi vilar inte på något sätt på våra lagrar. Alla tecken tyder på att Isuzus strategi för design av pickuper kommer att bli ännu mer framgångsrik under de kommande åren. Dessutom är detta ett lysande exempel på att långsiktigt gediget arbete som visar att en bra solid produkt i fokus lönar sig. Enträgen vinner. Och nu gäller det att fortsätta jobba hårt för att utveckla vår organisations fulla potential, säger Per Håkansson, försäljningschef.