Holger Reisinger, SVP Large Enterprise
Bärbar elektronik som VR-glasögon och liknande kommer tillbaka och det kommer att ske en massiv förskjutning mot augmented reality och virtuell verklighet. Återkomsten på marknaden för dessa produkter kommer att ske med mer energi, drivkraft och spelare.
Empati blir mycket viktig när det gäller maskindialogen och röstassistenter. Användandet av röstassistenter kommer att förbättras enormt om du får in en gnutta empati i maskindialogen. Så Alexa och andra exempel på röstassistenter kommer troligen att bli mer emotionella och kommer att kunna notera saker som frustration och vrede i användarsvar.
Varje företag försöker integrera empati i interaktionen med maskiner. Kanske kommer det då att gå så långt att den tekniken även kan spela en roll inom sjukvården. Människor riskerar bli mer isolerade av teknik, men det kan också hjälpa människor känslomässigt med problem som stress och ångest.
Trenden ovan kommer inte bara att vara aktuellt i ett B2C-sammanhang; empati hos röstassistenten kan vara bra för företag som kan få högre kundnöjdhet som resultat om företagen utvecklar röstassistenter med någon form av känslor. Dessutom kommer neurala text-till-talmotorer att göra det omöjligt att upptäcka om en chatt sköts av en humaniserad maskin eller en faktisk person.
Trenden med ” quantified self “ det kvantifierade jaget, användande av teknik och IT för att mäta den egna prestationen med aktivitetsarmband och liknande fortsätter att accelerera. Det kommer att påverka människors motivation att arbeta och hur vi konsumerar, vilket i sin tur kommer att driva företagande. Röst.- och taltjänster kan också leda till ett lyckligare tillstånd för människan, vilket fortfarande är det viktigaste.
Tero Tolonen, VP Global Product Management
– Vi ser ett ökat fokus på röstteknologier i hela branschen, men specifikt inom konsumentområdet. Det visar sig i saker som mikrofonupptagningsteknologier, som blir riktigt avancerade i olika typer av enheter, allt från hissar till smarta högtalare hemma. För närvarande finns det också många i branschen som arbetar för användande av intelligenta mikrofon- och röstlösningar för samarbete mellan företag.
Användandet av röstaassistenter kommer fortsätta växa ännu snabbare. Det finns mycket investeringar som görs inom det området och vi vet att ur ett tekniskt perspektiv kommer det att finnas teknik i mindre formfaktorer som driver på detta, så det sätter grunden för att 2020 blir ett år där röstinteraktion verkligen är på väg att bli något stort. Även om antagandet av rösttjänster har ökat hemma, har det inte antagits lika stort någon annanstans, men vi överbryggar det nu när vi passerar nästa tekniska hinder för att möjliggöra en utbredd användning.
I företagssektorn finns det nu en stark trend med videosamarbete. När vi pratar med kunderna är det många som vill ha enkla plug-and-play-lösningar, något som kommer att användas mer och mer. Det finns även ett stort intresse för ”smarta” tekniklösningar som kan utnyttjas för att göra företag och byggnader smartare, med saker som räknar människor och beläggning för business intelligence på nästa nivå. Människor kommer att börja tänka annorlunda om hur deras företag fungerar.
Peter Hartmann, Senior Director Strategic Alliances
– Vi kommer att se användningen av snabbare och mindre chip och mycket korsreferenser där chip och programvara kommer att kunna placera dig på vissa platser och kontextualisera vissa saker du gör.
Det kommer att finnas många historier kring hälsa, men inte på det sätt som de flesta tror. Människor tänker på hälsa som ett chip som upptäcker en sjukdom framför en läkare, eller mäter ditt hjärtslag, men jag tror att det första steget kommer att vara att använda teknik för att hjälpa människor vars rörlighet eller kognitiva färdigheter minskar. AI kan hjälpa människor med saker som minne, medicinska påminnelser, tillgänglighet eller till och med ångest.
Den digitala assistenten kommer också att genomgå en on-the-go revolution. Detta av två skäl:
För det första är tekniken nu på marknaden. Vi har tagit ett dramatiskt steg när det gäller komponenter och hårdvara. Om vi tittar på storlek, batteritid och mikrofonprestanda. Vi är på väg in i en ny fas som blir minst 50 % bättre.
För det andra bygger nu några av programvaruutvecklarna upp lösningar som de inte gjorde tidigare och marknadsför dem. Vi ser stora investeringar från Google, Apple och Amazon och i sin tur ser vi UI-utveckling hos stora tjänsteleverantörer som McDonalds, Uber, etc.
Detta kommer att leda till större utveckling med bärbara enheter. Verkligheten 2020 kommer att handla mycket om att skapa programvarutjänster och nya sätt att göra saker med den hårdvara du har. Till exempel bättre sätt att navigera i din musik eller banktjänster som kan göras med din röst.