Verisec meddelar idag att den digitala brevlådan Min myndighetspost nu öppnat för inloggning med Freja eID+.
Via Min myndighetspost kan medborgare och företag ta emot meddelanden från kommuner och myndigheter, istället för via den traditionella postgången.
Min myndighetspost är statens digitala brevlåda för tjänsten Mina meddelanden och vänder sig till de som vill ha meddelanden från myndigheter och kommuner – inte privat sektor – på ett och samma ställe. Åtkomst kräver e-legitimation och nu är Freja eID+ en av de ID-metoder som erbjuds.
Ett stort antal myndigheter är anslutna till tjänsten, bland annat Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Centrala Studiestödsnämnden.
Till detta är ett stort antal kommuner, regioner och länsstyrelser ansluta. När ett meddelande kommer till den digitala brevlådan kan användaren få en avisering via e-post eller SMS och därefter använder man den e-legitimation man föredrar för att logga in och ta del av meddelandet.
Min myndighetspost förvaltas av DIGG – Myndigheten för digital förvaltning.
Johan Henrikson, VD Verisec kommenterar:
“När en ny organisation ansluter sig till Freja eID får användaren tillgång till just den organisationens digitala tjänster och varje ny tjänst gör Freja eID lite mer värdefullt för användaren. Genom att Min myndighetspost anslutit sig får en Freja eID-användare tillgång till digitala tjänster från flera hundra offentliga organisationer på en gång. Värdet av detta tror jag kommer skattas högt av våra användare.”