ABAX Group, en ledande aktör inom mobilitetsdata, lanserar idag Fair Car Insurance, ett nytt datadrivet försäkringsbolag för kommersiella fordon.
Fair Car lanseras först i Sverige och erbjuds till befintliga kunder och partners inom ABAX nätverk av över 200 000 fordon.
ABAX mål är att revolutionera försäkringsbranschen med skräddarsydda, datadrivna lösningar som är hållbara och rättvisa.
”Vi lanserar Fair Car Insurance för att erbjuda en ny typ av försäkringsprodukt, som analyserar data från förarens körbeteende för att ge kunden en förmånlig risksegmentering, transparent prissättning, individbaserade insikter och ökad trafiksäkerhet genom olycksminskning,” säger Emma Dyga, VD för ABAX Group.
ABAX ambition är att erbjuda en ”transparent bilförsäkring skräddarsydd för ditt företag”. Med Fair Car Insurance elimineras många fördomar som finns kring försäkringar. Speciellt kring pris, åldersrestriktioner och minimivillkor. Tanken är att erbjuda en mer transparent prissättning, med hjälp av data och avancerad teknologi som fokuserar på specifika riskfaktorer, exempelvis körbeteende och körsträcka.
Priserna är individanpassade utifrån data om körmönster, för att minska onödiga kostnader på grund av att du placeras i en viss försäkringsmålgrupp. Det har möjliggjorts tack vare samarbete med Greater Than, en ledande aktör inom dataanalys. Företaget använder prediktiva riskinsikter för att beräkna försäkringspremier grundade på beräknad sannolikhet för olyckor och längden på körsträckan. Detta tillvägagångssätt ger företag ett transparent sätt att hantera sina bilförsäkringar.
”Genom att fånga djupa insikter och kunskap med hjälp av befintlig GPS-data blir det möjligt att revolutionera den kommersiella bilförsäkringbranschen,” säger Jørgen Johansson Skalleberg, VD för Fair.
”Vanligtvis har försäkringsbolag som använder telematikdata mycket information om enskilda fordon, men mindre om hela flottor. På Fair är kunskapen vi har om varje flotta som vi försäkrar avgörande för att individualisera och skapa skräddarsydda erbjudanden för alla våra kunder. Kundfördelarna blir ett lättillgängligt, attraktivt, skräddarsytt och transparent erbjudande som de kan påverka genom säkrare körning,” tillägger Jørgen Johansson Skalleberg, VD för Fair.