Tata Consultancy Services (TCS) har ingått ett samarbete med Europarådets utvecklingsbank (CEB) för att modernisera dess verksamhet och öka effektiviteten.
Som en del av detta samarbete kommer TCS att implementera TCS BaNCS for Reconciliations, för att hjälpa banken effektivisera komplexa transaktioner och automatisera viktiga avstämningsprocesser med hjälp av artificiell intelligens (AI) och teknikdriven processhantering.
Med TCS BaNCS for Reconciliations kan CEB effektivisera hela avstämningscykeln, från transaktionsmatchning och hantering av undantag till utredning och rapportering. Lösningen kommer att möjliggöra realtidsinsyn, ökad transparens, minskat manuellt arbete och kortare svarstider.
CEB, med huvudkontor i Paris, är en social utvecklingsbank som främjar social inkludering i sina 43 medlemsländer Europa. Banken finansierar investeringar och erbjuder tekniskt stöd inom sociala sektorer, inklusive utbildning, hälsa och bostäder, med fokus på behoven i utsatta samhällen. Bankens låntagare inkluderar regeringar, lokala och regionala myndigheter, offentliga och privata banker, ideella organisationer och andra. Med en portfölj som omfattar miljardbelopp i lånegodkännanden över hela Europa behöver banken en robust lösning för att hantera sin växande transaktionsvolym.
– CEB har ett tydligt mandat att främja social utveckling bland sina medlemsländer genom att utnyttja teknik. En pålitlig, robust och säker avstämningslösning har varit avgörande för denna vision. Automatisering av avstämningar med hög STP (Straight-Through-Processing) är centralt för att säkerställa felfri drift för institutioner som vår. Med TCS BaNCS for Reconciliations kommer vi att kunna eliminera manuella avstämningsprocesser och rapportering, vilket ger transparanta och spårbara resultat, särskilt för transaktioner med högt värde, säger Stefano Michelangeli, chef för finans- och risksystem på CEB.
TCS BaNCS for Reconciliations är en intelligent och skalbar lösning som hjälper banker att hantera avstämningar. Genom att använda AI och maskininlärning förbättrar den viktiga processer såsom transaktionsmatchning, hantering av undantag och ärendehantering. Lösningens design möjliggör sömlös hantering över system utan behov av manuella kontroller, vilket bidrar till att minska fel, snabba upp operationer och sänka bearbetningskostnader.
– Vi är glada över att samarbeta med en organisation som CEB och stödja dess strategiska mål att förbättra social och ekonomisk utveckling i sina medlemsländer. Med implementeringen av TCS BaNCS kommer CEB att kunna uppnå betydande effektivitet i sina operationer, vilket ger banken möjlighet att verka i större skala. Vi fortsätter att investera i produkter för att hjälpa våra kunder att förbättra effektiviteten, förbättra kundupplevelsen och vara redo för framtiden, säger Venkateshwaran Srinivasan, global chef för finansiella lösningar på TCS.
Genom samarbetet stärker TCS ytterligare sin närvaro i Europa.