Hur många artiklar, rapporter och inlägg har du läst om kontorsmarknadens död efter pandemin?
Många har tagit fram sina spåkulor och satt upp fingret i luften för att ge analysen om hur kontorsmarknaden fortsatt kommer att leva vidare.
Här kommer inte en till analys, här kommer en reflektion om varför digitaliseringen inte nödvändigtvis behöver vara ett hot mot fastighetsbranschen.
Behovet av en fysisk plats
Flera aktörer har tagit det djärva steget att ta en relativt traditionell bransch som sjukvården och göra den digital genom vårdappar – det är för många inte en nyhet. Den innovativa utvecklingen har tillgängliggjort sjukvården för många och med syfte att delvis skapa en extra kanal för att minska belastningen på övriga vårdcentraler samt akutmottagningar.
Det som tidigare kunde ses som ett annalkande hot mot den fysiska sjukvårdsmottaningen och därmed lokal- och kontorsmarknaden, verkar ha just motsatt effekt. En hade kunnat tro att vårdapparna skulle medföra att vi endast är “i molnet” och på distans, men i själva verket har vi under senare tid sett att allt fler av dessa digitala sjukvårdsaktörer etablerat sig i fysiska lokaler.
Här senast är det företaget Kry som är först ut i Sverige att gå från vårdapp till att inrätta en fysisk BVC-mottagning (i det passande hälsoklingande Curantenhuset), vilket vi kan läsa om i Mitt I. Något som är intressant är att de i artikeln säger att deras patienter har efterfrågat en fysisk plats som ett komplement till vårdappen. Denna trend kan vi även se i andra branscher, så som Foodora och sina 4 darkstores i Sverige.
Människans natur att träffas
Spaningen är intressant och får mig att inte så osökt fundera över om människan alltid kommer att ha ett behov av att kunna mötas och besöka fysiska platser, trots den digitala utvecklingen vi fortsatt kommer ha.
“Om vi ser till hur människan isolerat sig det senaste året är det möjligtvis inte så osökt att fundera över om det ligger i människans natur att träffas fysiskt och därmed ha effekt på kontors- och lokalmarknaden?”
Kan det vara så att vissa branscher inte kommer ha råd att ha kontor och lokaler, medan andra kräver, behöver och propsar på fysiska platser? Kommer vi kunna se en ny marknad framöver, där nya digitala aktörer etablerar sig fysiskt?
Jag sitter ju som sagt inte på en spåkula, det får andra göra, men det kommer vara intressant att se tillbaka och se var vi har hamnat om 5, 10 och 15 år. Vad tror ni?
Av Anna Wigsén