Blipp rekryterar en digital betalexpert, Sophia Wikander, till styrelsen.
Inom Nordea har hon bland annat varit ansvarig för e-handel och Swish.
– Det ska bli jättespännande, Blipp är i ett skede där de är redo att ta nästa steg, säger Sophia Wikander.
Den digitala fordonsplattformen Blipp satsar på att erbjuda konsumenterna trygga och smidiga lösningar som förenklar privata fordonsaffärer. Under sommaren och hösten har Blipp vuxit snabbt. Halvledarbristen har gjort att den heta begagnatmarknaden för bilar ökat ytterligare. Allt fler svenskar är i behov av att trygga sin bilaffär.
Nu rekryteras Sophia Wikander som under många år haft tunga chefspositioner inom Nordea till Blipps styrelse. Hon har bland annat varit ansvarig för Swish och andra mobila betallösningar inom Nordea.
– Det ska bli jättespännande. Blipp löser både ett konkret behov och faktiska problem vid bilköpet. Blipp är i ett skede där de är redo att ta nästa steg. Basen är där och kompetensen har funnits från start. Nu ska tjänsten bli ännu mer kundanpassad och proaktiv gentemot både säljare och köpare. Där hoppas jag kunna tillföra nya infallsvinklar baserat på mina erfarenheter, säger Sophia Wikander.
Sophia Wikander har en mångårig erfarenhet från Nordea där hon varit ansvarig för att utveckla nya digitala betallösningar både för konsumenter och företag. Hon har även varit ansvarig för e-commercetjänster i Nordea.
– Jag tror att min bakgrund kan vara ett bra komplement för Blipp. Bilaffären är en stor affär ekonomiskt, den måste vara säker transaktionsmässigt och ska självklart fylla ens behov. Bilköpet påverkar hela ens vardag, det måste bara bli rätt och man ska känna tillit, säger Sophia.
Blipps styrelseordförande Mathias Leijon är mycket glad över den senaste förstärkningen till företaget. Fokus ligger på att skapa trygghet för bilköpare och bilsäljare. Blipp vill demokratisera bilmarknaden och minska transaktionskostnader för både bilköpare och bilsäljare.
– Det finns ingen i Norden som är bättre och har mer kompetens inom e-handelstransaktioner och digitala betaltjänster än Sophia. Vi är tacksamma över att Blipp lyckats attrahera en sådan toppkraft och att hon väljer att engagera sig hos oss, säger Mathias Leijon.
Så här kommenterar Blipp.se:s vd och medgrundare Jonny Lindén rekryteringen:
– Det är mycket glädjande att vi attraherar toppkrafter. Med Sophias bakgrund så tillför hon en värdefull expertis både för vår kundresa och transaktionsmodell som gör att tjänsten kommer bli ännu bättre.