Billo, den innovativa uppstickaren och Sveriges enda digitala brevlåda som godkänts av både Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och Finansinspektionen, lanserar idag ett samarbete med Klarna, det AI-drivna globala betalningsnätverket och shoppingassistenten.
Genom samarbetet blir Billo den första digitala brevlådan att inom kort kunna erbjuda Klarna som betalsätt, vilket ger svenska konsumenter nya möjligheter att hantera sin vardagsekonomi helt digitalt.
Med Klarna som integrerad betalningslösning kan Billos användare enkelt betala räkningar direkt i appen. Det nya samarbetet är det första i sitt slag, och förstärker både Klarna och Billos positioner som innovativa aktörer som förenklar vardagen för konsumenter.
Klarna lanserade nyligen Klarna Saldo, en tjänst som gör det möjligt för konsumenter att förvara pengar på ett konto hos Klarna, överföra pengar mellan Klarna-kontot och externa bankkonton samt samla cashback på köp. Med Klarna Saldo får konsumenter även ränta på innestående belopp. Bara under de första sex veckorna använde mer än 500 000 svenskar tjänsten, och tjänade tillsammans 29 miljoner kronor. Samarbetet med Billo gör det nu även möjligt att få ränta på pengarna som används till att betala räkningar.
Det kommer alltid vara möjligt att välja direktbetalning med Klarna, och använda Klarna Saldo, men möjligheten till att betala senare kommer begränsas för tidigare förfallna räkningar och kategorier som exempelvis försäkringar och skatt. Kategorierna som begränsas kommer att utvärderas löpande och Klarna kommer att genomföra en kreditbedömning vid varje betalning precis som vid vanliga köp.
– Vi vill att Klarna ska finnas tillgängligt överallt där vi kan underlätta vardagsekonomin för konsumenter, vare sig det handlar om shopping, tjänster eller att betala räkningar. Genom samarbetet med Billo gör vi det enklare för användare att hantera sin ekonomi på ett smidigt och säkert sätt, samtidigt som de får tillgång till alla fördelar med Klarna Saldo, säger Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna.
– Att vi nu har etablerat partnerskap med Klarna, som är en ledande global aktör med stort fokus på expansion, innebär att vi växlar upp och kan fortsätta att bygga framtidens digitala infrastruktur för post, dokument och betalningar. Billo är så mycket mer än bara en digital brevlåda och vi arbetar ständigt med utveckla nya tjänster som förenklar vardagen för våra användare, säger Johan Eklöf, medgrundare och vd på Billo.
Om Billo
Billo, som grundades i Sverige år 2021, är en digital brevlåda som gör livet enklare för sina användare genom att samla både digital och fysisk post i en app. Billo är den enda digitala brevlådan för privatpersoner i Sverige som är godkänd av både den svenska Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och Finansinspektionen. Med Billos egna betalningstjänst kan användarna dessutom koppla sitt bankkonto eller kreditkort och betala sina räkningar direkt i appen.
Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 85 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 600 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet.