Kasperskyexperter har nyligen upptäckt en våg av spammejl som utgör en ny form av bedrägeri.
Metoden går ut på att offret uppmanas ringa ett visst nummer om den order som visas i e-postmeddelandet inte har gjorts av dem1. Denna bedrägerimetod är numera känd som vishing (telefonfiske).
”Avsändarna” är ofta välkända företag som informerar mottagaren om att dyra köp gjorts i deras namn. Målet med vishing är att offret i panik ska ringa upp numret och försöka stoppa det påstådda köpet och i processen dela med sig av privata uppgifter.
Roman Dedenok, Content Filtering Team på Kaspersky, kommenterar denna nya bedrägeriteknik:
– Bedragarna förlitar sig på att offren är så oroliga över den eventuella pengaförlusten att de kommer agera desperat i hopp om att få tillbaka sina pengar. Naturligtvis har deras pengar inte försvunnit – åtminstone inte än. Den här kategorin av spam-e-post innehåller inga länkar, utan ett telefonnummer som offret ombeds ringa om de vill ändra eller avbryta beställningen. Och om offret ringer, kommer bedragarna troligen att försöka locka fram inloggningsuppgifterna för finansiella tjänster eller bankkortuppgifter. Alternativt kan de försöka lura offret till att överföra pengar eller till och med installera en trojan på sin dator, vilket är välkänt sedan tidigare. Därför bör användare vara uppmärksamma när de får oväntade e-postmeddelanden i sin inkorg.
Kasperskys rekommendationer för att skydda sig mot bedragare:
- Ring inte numret i e-postmeddelandet.
- Logga in på ditt konto – skriv adressen i din webbläsare; klicka inte på några länkar i meddelandet och kontrollera dina beställningar eller senaste aktivitetssida.
- Installera en pålitlig antiviruslösning med skydd mot finansiella attacker, nätfiske och bedrägerier online, till exempel Kaspersky Total Security.