Under 2025 hjälpte Bank of America fler än 3 000 företag att spara över 250 000 timmar genom sin lösning CashPro Forecasting.
Den AI-drivna innovationen adresserar en av treasury-funktionens mest tidskrävande men affärskritiska uppgifter — prognostisering.
Den har förvandlat ett vanligtvis tungt manuellt arbete till en snabb, intelligent och automatiserad process.
Prognoslösningen nås via CashPro, plattformen som kunder använder för alla sina behov inom treasury, handel och gränsöverskridande betalningar.
Jennifer Sanctis, CashPro Product Executive inom GPS på Bank of America
”Ekonomisk osäkerhet är det nya normala på globala marknader,” säger Winnie Chen, chef för Global Payments Solutions för Asien-Stillahavsområdet på Bank of America. ”Det är avgörande att vi utrustar våra kunder med de bästa verktygen, insikterna och resurserna så att de kan navigera denna komplexitet med självförtroende och fatta snabba, informerade beslut.”
När marknaderna svängde kraftigt tidigare i år vände sig kunderna till CashPro Forecasting för att bedöma effekten av tullar och räntor på deras verksamhet. Ett tecken på detta engagemang är antalet arbetsytor som användare skapar och delar inom sina företag. Under Q2 ökade den siffran med 113 % över det normala och nådde toppar den 15 april och 18 juni. Kunder lyfter detta som en viktig fördel: verktyget ger teamen gemensam synlighet och ett kollaborativt sätt att bedöma hur nyhetshändelser kan påverka företaget.
”Vi har identifierat flera produktiva användningsområden för BofA:s CashPro Forecasting-verktyg. Dess intuitiva men dynamiska design har gjort implementeringen enkel och gett flera team möjlighet att snabbt dra nytta av det. Med tiden är jag övertygad om att vi kommer att upptäcka ännu fler sätt att använda verktyget,” säger Sal Campo, Enterprise Cash Management Manager på Toyota Financial Services North America.
Så fungerar det
Vanligtvis görs kassaflödesprognoser i kalkylblad och är en tung, manuell process som ofta kan ta upp till en vecka att slutföra — vid det laget är datan ofta redan inaktuell och arbetet måste påbörjas på nytt. CashPro Forecasting är ett proprietärt dataintelligensverktyg som automatiskt integrerar kontodata och använder maskininlärning för att analysera globala kassapositioner, generera träffsäkra prognoser och leverera handlingsbara insikter — allt inom loppet av några minuter.
Fördelar med CashPro Forecasting
- Prognostid: Resultat på minuter, inte dagar.
- Prognoshorisont: Från en dag till upp till ett år framåt.
- Enkel åtkomst: Implementeras med ett klick i CashPro-plattformen.
- Ingår i CashPro: Ingår som en del av Information Reporting-tjänsterna.
- Komplett kontobild: Inkluderar globala bankkontodata från andra institutioner för en helhetsvy.
Ständigt lärande
I april lanserade banken en förbättrad version av AI-modellen som driver CashPro Forecasting. Uppgraderingen gör det möjligt för lösningen att bearbeta och tolka data fem gånger snabbare, vilket hjälper kunder att reagera mer snabbt på marknadshändelser.
Nyligen introducerade vi även Ask Global Payments Solutions, ett generativt AI-verktyg som stödjer medarbetare i att hantera förfrågningar.
”Vi vilar aldrig när det gäller att utveckla vår teknik,” säger Jennifer Sanctis, CashPro Product Executive inom GPS på Bank of America. ”I takt med att AI-kapaciteter utvecklas fortsätter Bank of America att förbättra CashPro Forecasting, och säkerställer att våra kunder ligger steget före i ett alltmer dynamiskt finansiellt landskap.”
Bank of America
Bank of America är en av världens ledande finansiella institutioner och betjänar konsumenter, små och medelstora företag samt stora bolag med ett komplett utbud av bank-, investerings-, kapitalförvaltnings- och andra finansiella tjänster. Företaget erbjuder oöverträffad tillgänglighet i USA och betjänar nästan 70 miljoner konsument- och småföretagskunder via cirka 3 600 bankkontor, omkring 15 000 uttagsautomater och prisbelönad digital bank med cirka 59 miljoner verifierade digitala användare.
Bank of America är en global ledare inom kapitalförvaltning, företags- och investeringsbank samt handel inom ett brett spektrum av tillgångsslag och betjänar företag, myndigheter, institutioner och individer globalt. Banken erbjuder marknadsledande stöd till cirka 4 miljoner småföretagskunder genom en uppsättning innovativa och lättanvända digitala produkter och tjänster. Företaget har verksamhet i USA, dess territorier och i mer än 35 länder. Bank of America Corporation-aktien (NYSE: BAC) är noterad på New York-börsen.







