I 30 år har entreprenörer hyllats och prisats i svenska upplagan av tävlingen EY Entrepreneur of The Year.
Inför jubileumsåret lanserar nu företaget hedersutmärkelsen Impact Entrepreneurship Award som delas ut till en entreprenör och bolag som bidrar till en mer hållbar framtid.
Mottagaren tilldelas också en plats i acceleratorprogrammet Amplifier där EY ger bort 300 konsulttimmar för att hjälpa bolaget.

Anna Ryott, EY
Den nya utmärkelsen Impact Entrepreneurship Award blir en del av den prestigefyllda tävlingen EY Entrepreneur Of The Year och syftar till att uppmärksamma entreprenörer vars kärnverksamhet adresserar viktiga samhällsproblem, såsom miljö, hälsa, kultur och integration. Utmärkelsen delas ut under en stor galakväll i samband med den nationella finalen i Stockholms Stadshus den 19 mars 2026.
Mottagaren av utmärkelsen får också en plats i EY:s acceleratorprogram Amplifier, där bolaget tilldelas 300 konsulttimmar som skräddarsys till bolagets behov under en tre månaders period. Programmet Amplifier är ett initiativ för att hjälpa nystartade bolag, som först lanserades i Norge 2021, och har redan hjälpt över 80 startups med allt från att utveckla sina affärsidéer till produktdesign och marknadsplaner.
– Vi står mitt i en tid av stora förändringar. Det är tydligt att vi inte kan fortsätta som förut och att vi är påväg in i en ny era. En era där affärsnytta och samhällsnytta går hand i hand, och där vi behöver modiga entreprenörer visar vägen. Den här utmärkelsen handlar om att lyfta just dem. De som vågar tänka nytt och faktiskt gör skillnad. Jag hoppas deras arbete och denna utmärkelse inspirerar fler att ta klivet mot framtiden, säger Anna Ryott, Chief Impact Officer.
Kriterier för hedersutmärkelsen ’Impact Entrepreneurship Award’
Grundkrav: Entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande
Företagskrav: Varit verksam i tre år, entreprenörer måste äga minst 10%, omsättning på minst 10 MSEK, alternativt ha 10 anställda och inte vara förening, ideell verksamhet, organisation, offentlig verksamhet eller myndighet.
Impact: Entreprenören bidrar till hållbarhet på ett innovativt sätt och den positiva påverkan utgör företagets kärnverksamhet. Bolaget bidrar positivt till någon av alla världens utmaningar, det kan exempelvis vara genom inverkan på miljön, hälsa, kultur, integration eller samhällsklyftor.
– I år firar vi 30 år av EY Entrepreneur Of The Year i Sverige, och vi är glada att kunna introducera denna nya utmärkelse. Vi ser fram emot att uppmärksamma entreprenörer som inte bara ser möjligheter för ekonomisk tillväxt, utan också strävar efter att skapa positiva förändringar i samhället, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur of The Year i Sverige.
Årets samtliga regionala finalister i EY Entrepreneur of The Year tillkännages den 28 oktober. Utöver den nya hedersutmärkelsen innefattar tävlingen fyra kategorier; huvudpriset EY Entrepreneur of The Year, Entrepreneurial Winning Women, Young Entrepreneurship of The Year, Best International Growth samt hederspriset EY Family Enterprise Award of Excellence som också delas ut på den svenska finalen i Stadshuset.
Tidigare i år mottog Stina Ehrensvärd, grundare av Yubico, vinsten i den globala finalen EY World Entrepreneur Of The Year 2025. Stina blev därmed den första vinnaren från Sverige i tävlingens 25-åriga historia och den fjärde kvinnan som fått den globala titeln. Läs mer om årets upplaga av tävlingen, tidigare vinnare, priserna som delas ut och deras kriterier på EY:s hemsida.




