I samband med de slutliga testkörningarna presenterar Volkswagen nu de första detaljerna om nästa version av sin storsäljande modell.
Tredje generationen av Tiguan kommer att finnas med en nyutvecklad aktiv chassireglering och med premiumfunktioner som HD Matrix-strålkastare.
Grunden är den nya generationen av den modulära plattformen, MQB evo. Med laddhybriddrift får nya Tiguan en elektrisk räckvidd på upp till 100 kilometer.
- MQB evo, det senaste utvecklingssteget i den modulära plattformen, ger nya Tiguan en mängd modern teknik
- Framöver kommer den framgångsrika modellen att lanseras med premiumfunktioner som HD Matrix-strålkastare och ny adaptiv chassireglering
- Nya generationens förarplats och infotainmentsystem för ett intuitivt och logiskt manövreringskoncept har utvecklats efter feedback från kunderna
- Världspremiären äger rum under hösten – lanseringen är planerad till 2024
Tiguan har varit Volkswagens bästsäljande modell i världen i många år. Sedan debuten hösten 2007 har mer än 7,4 miljoner människor världen över valt denna SUV. Även i Sverige har Tiguan varit en populär modell, exempelvis blev den Sveriges mest registrerade bilmodell till privatpersoner år 2019.
Snart lanserar Volkswagen den tredje generationen av denna framgångsrika modell. Världspremiären sker under hösten och den lanseras på marknaden 2024.
Volkswagen har vidareutvecklat den modulära plattformen MQB för nya Tiguan. Den nya generationen heter MQB evo. Kai Grünitz, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvarig för teknisk utveckling, säger:
– Den senaste tekniken samspelar perfekt i MQB evo: En ny generation laddhybrider med en elektrisk räckvidd på upp till 100 kilometer, förmodligen den bästa aktiva chassiregleringen i sitt segment, förstklassig interiörkvalitet och ett lika nytt och intuitivt infotainmentsystem levererar det som förare förväntar sig av Volkswagen.
Strålkastare IQ.LIGHT HD Matrix-strålkastare
Tiguan blir en av de första bilarna i sin klass som kan fås med HD Matrix-strålkastare som tillval. Strålkastartekniken IQ.LIGHT HD Matrix har utvecklats gemensamt för Tiguan och Touareg. Med utgångspunkt från top-down-principen kommer belysningstekniken från en premiummodell nu att användas i den mellanstora Tiguan.
Nytt display- och manövreringskoncept
Interiören i nya Tiguan har fått en ny utformning. Volkswagen har tagit hänsyn till specifika kundkrav för intuitiv manövrering. Tiguan lanseras till exempel med en nyutvecklad förarplats och ett nytt infotainmentsystem. På en skärm med en bildskärmsdiagonal på upp till 38 cm (15 tum) visas viktiga funktioner som navigation, musik och klimatisering på ett överskådligt sätt och kan anpassas individuellt med snabbåtkomst.
Högkvalitativa material, nyutvecklade säten och effektiv ljudisolering höjer kvalitetskänslan och komforten. Särskilt i kombination med ett nytt ”akustikpaket” (tillval) är Tiguan konstruerad för att ge förstklassig ljudkomfort. Mittkonsolerna erbjuder också mer förvaringsutrymme.
Tiguan kommer framöver endast att erbjudas med en automatväxellåda (DSG). Precis som på ID.-modellerna ändras växelläget med hjälp av en självförklarande rattspak till höger om ratten. Strömställaren vrids framåt till ”D” för att köra framåt och bakåt till ”R” för att backa, medan parkeringsbromsen aktiveras genom att trycka på sidan av rattspaken. Dessutom finns växlingspaddlar bakom ratten.
Elektroniskt styrt chassi för mer komfort och dynamik
MQB evo utgör utgångspunkten för en ny generation av den adaptiva chassiregleringen DCC: tillvalet DCC Pro med stötdämpare med två ventiler. Dessutom är nya Tiguan som standard utrustad med en kördynamikassistent – ett MQB-system som gjorde sin debut i nuvarande Golf GTI. Systemet styr funktionerna hos de elektroniska differentialspärrarna (XDS) och de tvärgående dynamikkomponenterna hos de reglerade stötdämparna i DCC Pro-systemet.
Tack vare kördynamikassistenten, som utför hjulspecifika bromsingrepp och hjulspecifik anpassning av stötdämparhårdheten, blir köregenskaperna mer neutrala, stabila, smidiga och exakta. Dessa framsteg kommer att märkas ombord genom ökad komfort och avsevärt förbättrade prestanda vid dynamisk kurvtagning.
TDI, TSI, eTSI och eHybrid
Genom MQB evo är olika drivningstyper möjliga för Tiguan. Den kommer att erbjudas med turbodieselmotorer (TDI), turboladdade bensinmotorer (TSI), mildhybrid-turboladdade bensinmotorer (eTSI) och laddhybridsystem (eHybrid).
Den elektriska räckvidden för de nya laddhybriderna har jämfört med föregångarna ökats till upp till 100 kilometer, beroende på utrustning. Dessutom kommer växelströmsladdning att vara snabbare i alla eHybrid-versioner, och för första gången kommer även likströmsladdning att vara möjlig som standard.
Premiumsäten
ErgoActive-framsäten kommer att erbjudas som tillval. Dessa stolar har bland annat pneumatisk 4-vägs svankstödsinställning och tio luftkuddar i ryggstödet som ger en pneumatisk tryckpunktsmassage – egenskaper som man vanligtvis hittar i premiummodeller. Dessutom har de sätesvärme och sätesventilation.
Större bagageutrymme i Tiguan
Nya Tiguan blir cirka tre centimeter längre. Höjd, bredd och axelavstånd är nästan identiska med föregångaren. Bagageutrymmesvolymen hos den nya generationen visar hur bra utrymmet utnyttjas: Trots att SUV:en bara är något längre har bagageutrymmesvolymen ökat med 33 liter till 648 liter, vid lastning upp till baksätets ryggstödshöjd.
Lanseras under 2024
Världspremiären för nya Tiguan sker under hösten 2023 och den lanseras på marknaden under 2024. Motorprogram och priser för den svenska marknaden är ännu inte fastställda och det finns ännu inga fastställda datum för säljstart och lansering. Mer information och detaljer kommer i samband med världspremiären.