Hälften av de svenska småföretagarna tycker att det är svårt att avgöra hur affärssituationen för deras företag kommer att utvecklas.
Samtidigt ser tre fjärdedelar positivt på framtiden för sitt företag. Det visar en ny undersökning som webbhotellspecialisten STRATO har genomfört tillsammans med Sifo.
Det tuffare ekonomiska klimatet de senaste åren med stigande inflation och höga räntor har påverkat hur småföretagarna ser på sin nuvarande situation och skapat en ovisshet bland många av dem. Drygt hälften (52 procent) tycker att det är svårt att förutse hur affärssituation ska utvecklas, visar en ny undersökning som STRATO har genomfört med Sifo.
När det gäller resten av 2024 säger 17 procent att de tror att de kommer att få en mer gynnsam affärssituation för sitt bolag. Något fler, ungefär var femte (19 procent), tror däremot att den blir mindre gynnsam. Majoriteten, 58 procent, tror att den kommer att förbli oförändrad i år.
När småföretagarna får spå i om antalet anställda kommer att öka eller minska under återstoden av 2024 tror 4 procent på en ökning medan 5 procent tror på en minskning av personalstyrkan. Nästan var fjärde (23 procent) tror att deras inköpskostnader kommer att öka. 22 procent tror att försäljningen kommer att öka under återstoden av året medan 13 procent tvärtom tror att den kommer att minska.
Positiv framtidssyn
I allmänhet är det ändå många småföretagare som har en ljus syn på framtiden för sitt bolag. Tre fjärdedelar (75 procent) ser positivt på framtiden för sitt företag medan 13 procent ser negativt på framtiden. Ett fåtal (2 procent) är oroliga för att deras företag ska gå i konkurs och 7 procent överväger att ta ett jobb vid sidan av sin egen verksamhet.
– Trots de utmaningar som småföretagare står inför med osäkerhet kring den nuvarande affärssituationen är det uppmuntrande att se att så många fortfarande ser positivt på framtiden. Den optimism som många småföretagare visar är ett bevis på deras motståndskraft och förmåga att anpassa sig. Vi på STRATO vill fortsätta stödja småföretagare med de verktyg och tjänster som behövs för att de ska kunna växa och frodas, oavsett omständigheterna, säger Claudia Frese, vd på STRATO.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 7–14 augusti 2024. Totalt intervjuades 321 personer med sysselsättning som egna företagare. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Om STRATO
STRATO är ett av Europas största webbhotell med tjänster inom domän, e-post, webbplats och server till verktyg för marknadsföring online och molnlagringstjänsten HiDrive. STRATO grundades i Berlin 1997 och har över 4 miljoner domäner och 1,6 miljoner kunder med över 2 miljoner kontrakt. STRATO AG är en del av börsnoterade IONOS Group SE.